Using Digital Educational Resources in Portuguese Language Classes in the Final Years of Primary School: Contributions and Challenges
Abstract
This study aims to investigate the use of RED of Portuguese Language, selected after a course of teacher training, in classes undertaken in the final years of Elementary School. For this, the following research actions were carried out: 1) Offering a teacher training; 2) Selection of RED of Portuguese Language available in a digital educational repository; 3) Planning and conducting classes with the selected NETs. It was verified the importance of the formative moment offered for the strengthening of the pedagogical mediation during the use of the RED, as well as of the previous planning and pedagogical intentionality. In addition to the use of resources, students were able to take advantage of the multifaceted nature of ICT, strengthening student autonomy.
References
Arruda, J. S.; Silva, L. M. R. de C. e; Castro Filho, J. A. (2016) “Uso das novas tecnologias na formação dos saberes da docência em professores do ensino fundamental”. In: Congresso Regional sobre Tecnologias na Educação - CTRL+e.
Brasil. (1997) "Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais". Brasília: MEC/SEF. 126p.
Brasil. (2017) “Base Nacional Comum Curricular”. Brasília, DF: MEC, 2017.
Bogdan, R.; Biklen, S. (1991) "Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos". Portugal: Porto. 336p.
Caiado, R.; Morais, A. G. de. (2013) "Práticas de ensino de Língua Portuguesa com as TDICS".
Educação Temática Digital - ETD, v. 15, nº 3, Campinas: São Paulo. p. 578-594.
Castro-Filho, J.; Silva, M. A; Maia, D. L. (2015) "Lições do projeto um computador por aluno: estudos e pesquisas no contexto da escola pública". Fortaleza: EdUECE.
Catto, N. R. (2013) "A relação entre o letramento multimodal e os multiletramentos na literatura contemporânea: alinhamentos e distanciamentos". Fórum Linguístico: Florianópolis, v. 10, nº 2, p. 157-163.
Fernandes, O. P. (2005) "O computador/internet na formação de pedagogos: um diálogo possível?" REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 28.
Hitzschky, R. A.; Brito, M. A. F.; Arruda, J. S.; Melo, M. B. O.; Castro-Filho, J. A. (2016) “Práticas educativas com o uso de dispositivos móveis em aulas de campo: aprendizagem para além dos muros da escola”. In: I Congresso Regional sobre Tecnologias na Educação.
Kapp, K. (2012) “The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education”. San Francisco: Pfeiffer.
Lerner, D. (2002) "A autonomia do leitor: Uma análise crítica". Revista da Educação.
Loureiro, C. B; Lopes, M. C. (2012) "Tecnologias da informação e comunicação: outras formas de condução das condutas". 35º Reunião da ANPEd. Porto de Galinhas: PE.
Medeiros, N. A. A. de; Xavier, C. R. S.; Melo, E. M. de; Andrade, M. A. A. de; Maia, D. L. (2018) “Recursos educativos digitais: uma revisão de literatura em anais de congressos em Informática na Educação”. In: III Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E).
Ramos, J. L.; Teodoro, V. D.; Ferreira, F. M. (2011) “Recursos educativos digitais: reflexões sobre a prática”. Universidade de Évora: Portugal. p. 11-34.
Rojo, R. H. L; Moura, E. (Orgs.) (2012) "Multiletramentos na escola". Parábola Editorial: São Paulo. 264p.
Valente, D. (2014) "A Comunicação e a Educação baseada no uso das Tecnologias Digitais da Informação e da Comunicação". Revista UNIFESO, 1(1), p. 141-166.
Veiga, I. P. A. (2008) “A aventura de formar professores”. In: Veiga, I. P. A.; D’Avila, C. M. Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus.
