The Use of Mobile Devices for Treatment of Information: a Systematic Literature Review
Abstract
Through a Systematic Review of Literature (RSL) in proceedings of congresses in the area of Educational Technology, this research aimed to identify articles dated 2014 to 2017 that deal with the use of mobile devices for the Treatment of Information (TI). The results show that, despite recent research involving practices with mobile devices for Information Processing, there is an increase in production in recent years, in addition, there were no searches that made use of applications for smartphones for TI.
References
Borba, M. de C.; Lacerda, H. D. G. (2015). “Políticas públicas e tecnologias digitais: um celular por aluno”. Educação Matemática Pesquisa (EMP), São Paulo, v.17, n.3, p.490-507.
Borba, M.C. (2010) “Softwares e internet na Sala de Aula”, In: X ENEM - Encontro Nacional de Educação Matemática, Brasil.
Brasil (1997). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática /Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 142p.
Castro, J.; Castro-Filho, J. A. (2012) Projeto Um Mundo de Informações: integração de tecnologias digitais ao currículo escolar. In: Anais dos Workshops do CBIE 2012.
Castro et al (2011). Objetos de Aprendizagem digitais como suporte para a construção e compreensão de gráficos. In: Anais da XIII CIEAEM. Recife: Edumatec/UFPE.
Cazorla, I. M. (2012) “Metodologia do ensino da matemática”. 3. Ed. Bahia: Editus Editora.
CGI.BR. (2017) “Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC educação 2016”. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil.
Galvão, T.F.; Pereira, M.G. (2014). “Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração”. In: Epidemiol. Serv. Saúde: v.23, n.1. Brasília: março, 2014.
Gaspar, W.; Oliveira, E.; Oliveira, K. (2015) Aprendizagem da Língua Portuguesa com Dispositivos Móveis: Um Mapeamento Sistemático da Literatura. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE. Anais do SBIE 2015.
Hitzschky, R. A. et al. (2016) Práticas Educativas Com O Uso De Dispositivos Móveis Em Aulas De Campo: Aprendizagem Para Além Dos Muros Da Escola. In: Congresso Regional sobre Tecnologias na Educação, 2016, Natal. Anais do Congresso Regional sobre Tecnologias na Educação, 2016. p. 210-219.
Kitchenham, B. (2004) “Procedures for performing systematic reviews”. Keele, UK, Keele University, v. 33, n. 2004, p. 1-26, 2004.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Ed. 34.
Lima, M. S. S.; Lima, L. L. V.; Lima-Neto, C. S.; Castro-Filho, J. A. (2016). Experiência de Aprendizagem Móvel: o uso do WhatsApp no Ensino Fundamental. In: V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016). Anais dos Workshops do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2016).
Machado, J. L. A. (2010) Celular na sala de aula: O que fazer?. Disponível em:
Magina, S. M. P; Santos, S. S. (2008) Estratégias de Interpretação Gráfica de uma Professora Polivalente ao Manipular Dados no Ambiente Computacional. Revista Bolema, Rio Claro (SP), Ano 21, nº 29, 2008, pp. 157 a 174.
Melo, E. M.; Costa, C. J. N.; Maia, D. L. Recursos educativos digitais para Educação Matemática: um levantamento para dispositivos móveis. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E), 2017, Mamanguape/PB. Anais do Ctrl+E 2017, p.448-459.
Melo, E.M.; Maia, D.L. (2018) Metodologias Ativas em Estatística: relato de experiência em práticas com tratamento da informação. In: Com a Palavra o Professor, Vitória da Conquista (BA), v.3, n. 2, maio-agosto.
Moran, J. M. (2010) “Os novos espaços de atuação do educador para a inovação”. Inovação na Educação. In: Revista Aprendizagem, Paraná, IFPB, v.2 n.17, p. 62-63, março/abril.
Moran, J. M. (2013). A educação que desejamos. Novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus.
Moran, J. M. (2015) Mudando a educação com metodologias ativas. In: Souza, C. A. De; Morales, O. E. T. (Orgs.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa, PR: Foca Foto-PROEX/UEPG, p.15-33.
Oliveira, R. C. et al (2016). Aplicativo de Aprendizagem Móvel utilizando Realidade Aumentada para Ensino de Língua Inglesa. In: V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016). Anais dos Workshops do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2016).
Ribeiro, P. M. S. (2015) Aplicativo Para Ensino De Estatística: Uma Avaliação No Seu Uso. Disponível em:
Pereira, A. B. C.; Silva, F. S. C.; Piconez, S, C. B; Zimmer J. M. (2016). Jogos digitais no desenvolvimento de conceitos matemáticos sob perspectiva BYOD e abordagem m-learning na escola pública. In: V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016). Anais do XXII Workshop (WIE 2016).
Silva, L. et al (2015) Esquadrão Graphics: em repórter por um dia. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015): Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015).
Valente, J. A. (1998) “Diferentes usos do computador na educação”. In: Diferentes usos do computador na educação. O uso inteligente do computador na educação.
Viana Filho, J.P. et al (2017) Aprendizagem Móvel: uma experiência com alunos de nono ano na disciplina de Matemática. Disponível em:
Vieira, M, C; Conforto, D. (2015). Aprendizagem móvel e multimídia: a produção de material pedagógico na perspectiva BYOD. In: CBIE-LACLO 2015. Anais do XXI Workshop (WIE 2015).
Wazlawick, R. S. (2014) Metodologia de pesquisa para ciência da computação. 2.ed. Rio de Janeiro: Elsevier.
