The Use of the Forum in an Online Undergraduate Course: Education and Learning

  • Amanda Barbosa da Silva UFPE

Abstract


The text is the result of a research with four graduating classes of the degree course in Pedagogy in the distance modality. The main objective of the research is to reflect on the mathematical formation of the graduates from the use of the Forum as a tool to promote learning. The groups responded to activities in their respective forums, then the answers were analyzed in order to evaluate how the learning in the proposed activities is related to the formation of the student and to the use of the forum as a pedagogical tool. The results indicate that the forum favored the reflection about the subjects' formation and the interaction in the environment provided learning.

References

COSTA, Jaqueline de Morais; PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; COSTA, Ercules. A formação para matemática do professor de anos iniciais. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 22, n. 2, p. 505-522, June 2016. Available from . Acesso em: 01 Jun 2019.

CURI, Edda. Formação de professores polivalentes: uma análise do conhecimento para ensinar Matemática e de crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. 2004. 278 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Faculdade de Educação Matemática, Pontifícia Católica de São Paulo, PUC-SP, São Paulo, 2004. Disponível em: Acesso em: 29 Jun. 2019

LIMA, Willams dos Santos Rodrigues.; RODRIGUES, Polyana Marques Lima.;VIANA, Maria Aparecida Pereira. A educação a distância e o processo de ensino- aprendizagem: desafios e possibilidades. 2016, v.3, n.1 Disponível em: Acesso em: 26 Jun. 2019

MATTAR, João. Interações em ambientes virtuais de aprendizagem: Histórico e Modelos. TECCOGS, n. 9, 102 p, jan. - jun. 2014 Disponível em: Acesso em: 06 Jun 2019.
Published
2019-08-28
DA SILVA, Amanda Barbosa. The Use of the Forum in an Online Undergraduate Course: Education and Learning. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 138-145. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8884.