Coffee with Health: Podcast as a Tool for Teaching in Health Courses
Abstract
The present article introduces the project Café com Saúde, a pioneer pedagogical experience that uses the podcast as an intermediate for the democratization of the academic knowledge. Audio lessons were produced in the podcast format, being target to health undergraduate students. The lessons cover topics in histology, immunology, genetics, cellular biology, and other topics commonly present in theses courses’ curriculum plans. The project was developed through literature review, elaboration of didactic scripts, recording, editing, marketing of the podcast and team meetings. The results were relevant, achieving efficiency to its target audience, reinforcing the use of podcasts as an educational tool.
References
GROSSI, Manoela G. and KOBAYASHI, Rika M., 2013. “A construção de um ambiente virtual de aprendizagem para educação a distância: uma estrategia educativa em serviço.” Rev. esc. enferm. USP, São Paulo , v. 47.
FELICE, Giuliano B. B., 2018. "Como um Podcast é descoberto e escolhido? Investigando os consumidores dessa nova mídia.” 38f. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal de Uberlândia.
LOPES, LEO, 2012 “Podcast: guia básico.” 1. ed. Nova Iguaçu: Marsupial Editora, 2015. 128 p.
MENDES, I.A.C. and TREVISAN, M.A. and ÉVORA, Y.D.M., 2000 “Comunicação e enfermagem: tendências e desafios para o próximo milênio." Esc. Anna Nery Rev.
MOMESSO, M.R., 2016 “Educar com podcasts e audiobooks.” 1.ed. Porto Alegre: CirKula, 2016. 180 p. [e-Book].
PERES, H.H.C., MEIRA, K.C., LEITE, M.M.J., 2007 “Ensino de didática em enfermagem mediado pelo computador: avaliação discente.” Rev Esc Enferm USP.41 (2):271-8.
RESULTADO Geral de PodPesquisa 2014. ABPOD. Disponível em
SANCHES, L.M.P., JENSEN, R. MONTEIRO, M.I., LOPES, M.H.B.M., 2011 “Informatics teaching in undergraduate nursing programs at Brazilian public institutions.“ Rev. Latino-Am. 19(6) 1385-90.
SANCHES, L.M.P.; LOPES, M.H.B.M., 2008 “Educação a distância sobre cardio versão e desfibrilação para enfermeiros.” Rev Bras Enferm, Brasília 61(5): 583-8.
SILVA, I.S.A., MARQUES, I.R., 2011 “Conhecimento e barreiras na utilização dos recursos da Tecnologia da Informação e Comunicação por docentes de enfermagem.” J. Health Inform. 3(1): 3-8.
SOARES, I. 2002. “Gestão Comunicativa e Educação: Caminhos da Educomunicação,” in Comunicação & Educação, n 23, pp. 16-125.
TANABE, Lyvia Pini; KOBAYASHI, Rika Miyahara, 2013“Perfil, competências e fluencia digital dos enfermeiros do Programa de Aprimoramento Profissional.” Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, v. 47, n.4.
