Evaluation of Children Educational Applications with the MoLEva Method
Abstract
This article aims to analyze the feasibility of applying the MoLEva method to evaluate children's games on mobile devices. The games were chosen in the PlayKids app and analyzed by three reviewers, with different levels of interface assessment experience. The results show that MoLEva can be used to evaluate children's educational applications in a satisfactory way, but with some caution related to (i) the level of experience of the evaluator, (ii) the weight assigned to the categories for the calculation of the final average and (iii) a possible superficiality in questions considered as little objective in the context of children's games.
References
CGI.br Comitê Gestor de Internet no Brasil (2018) “TIC Kids Online Brasil - Pesquisa sobre o uso da Internet por Crianças e Adolescentes no Brasil”. Disponível em https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/tic_kids_online_2017_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 19 fev. 2019.
Lopes, S. R.; Paula, M.; Pólio, E.; Silva, E. N. (2015) “Jogos Enquanto Recurso do Desenvolvimento na Educação Infantil”. Revista Semana Acadêmica, v.01, n.76, 2015. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/jogos-enquanto-recurso-do-desenvolvimento-na-educacao-infantil. Acesso em 20 fev. 2019.
Silva, L. R; Arantes, F. L.; Freire, F. M. P. (2019) “Tecnologias móveis e crianças pequenas - questões iniciais”. Relatório Técnico do NIED, n. 1, 2019. Campinas, Brasil. No prelo. Estará disponível em: https://www.nied.unicamp.br/biblioteca/relatorios-tecnicos/
Silva, T. O.; Silva, L. T. G. (2017) “Os impactos sociais, cognitivos e afetivos sobre a geração de adolescentes conectados às tecnologias digitais”. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 34, n. 103, p. 87-97, 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 19 fev. 2019.
Soad, G. W. (2017) “Avaliação de qualidade em aplicativos educacionais móveis”. 147 p. Dissertação (Mestrado em Ciências – Ciências de Computação e Matemática Computacional) – Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação, Universidade de São Paulo, São Carlos – SP. 2017.
UNESCO (2013) “Diretrizes de políticas da UNESCO para a aprendizagem móvel”. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227770. Acesso em 20 fev. 2019.
