Challenges of Teaching Assistance in an Online Course of Teacher Education for the Development of Computational Thinking

  • Ecivaldo Matos UFBA
  • Claudia Borges Coutinho UFBA
  • Euma Santos UFBA
  • Hugo M. Dourado UFBA
  • Leonardo Ribeiro UFBA
  • Ranansamir Sousa da Silva UFBA
  • Silvana Santos de Jesus UFBA
  • Thácio Kevin Oliveira UFBA
  • Pauleany Simões de Morais IFRN

Abstract


This paper presents an experience report about the perceived challenges in tutoring an 80-hour online course for “Developing Interdisciplinary Skills with Computational Reasoning for Teachers of Basic Education”. The course was performed by Federal University of Bahia in collaboration with Federal University of São Carlos, and reached over 90 people including undergraduate students (of teacher training degree courses), beginner teachers in basic education (up to five years) and experienced teachers (over five years in basic education). In addition to the challenges related to the course theme and the intergenerational perspective of the participants, there were intrinsic challenges to undergraduate students' online tutoring. This article discusses these challenges using the reports of tutors and enrolled teachers, especially those reflecting upon the on-line formation of teachers to develop Computational Thinking.

References

Brasil. (2007). Parâmetros Curriculares Nacionais. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. Secretaria de Educação a Distância. Ministério da Educação. Disponível em: . Acesso em 20 de abril de 2019, v. 15, 2007.

Cachapuz, A., Sá-Chaves I. and Paixão, F. (2004). Saberes básicos de todos os cidadãos no século XXI. Lisboa: CNE.

Dotta, S. and Giordan, M. (2014). Estratégias para Condução do Diálogo a Distância. In: Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 22, n. 2. Disponível em: . Acesso em 05 de maio de 2019.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra 25ª edição.

Ribeiro, L., Foss, L. and Cavalheiro, S. A. C. (2017) Entendendo o pensamento computacional. ArXiv Preprint ArXiv:1707.00338.

Rodrigues, A. K. and Ramos, C. S. (2016). O papel do tutor no curso de licenciatura em Computação na UFPB virtual. In: Anais III CONEDU - Congresso Nacional de Educação. Natal. V.1.

Silva, M. C. and Vitoriano, M. V. T. C. (2015). O agir comunicativo do tutor a distância como fomento de participação e de interação no gênero textual fórum acadêmico. In: Anais da Revista Tecnologias na Educação, ano 7. n. 13. Disponível em: Acesso em 03 de maio de 2019.

Vargas, L. M. and Castro, G. J. (2010). O papel do tutor a distância no ensino de informática: a experiência do curso de tecnologia em sistemas para internet UAB/IFSUL. In: Anais 16º CIAED - Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. Foz do Iguaçu.

Wing, J. (2016). Pensamento Computacional. Um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da Computação, ficaram ansiosos para aprender e usar. In: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 2.
Published
2019-08-28
MATOS, Ecivaldo et al. Challenges of Teaching Assistance in an Online Course of Teacher Education for the Development of Computational Thinking. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 251-259. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8896.