Challenges of Teaching Assistance in an Online Course of Teacher Education for the Development of Computational Thinking
Abstract
This paper presents an experience report about the perceived challenges in tutoring an 80-hour online course for “Developing Interdisciplinary Skills with Computational Reasoning for Teachers of Basic Education”. The course was performed by Federal University of Bahia in collaboration with Federal University of São Carlos, and reached over 90 people including undergraduate students (of teacher training degree courses), beginner teachers in basic education (up to five years) and experienced teachers (over five years in basic education). In addition to the challenges related to the course theme and the intergenerational perspective of the participants, there were intrinsic challenges to undergraduate students' online tutoring. This article discusses these challenges using the reports of tutors and enrolled teachers, especially those reflecting upon the on-line formation of teachers to develop Computational Thinking.
References
Cachapuz, A., Sá-Chaves I. and Paixão, F. (2004). Saberes básicos de todos os cidadãos no século XXI. Lisboa: CNE.
Dotta, S. and Giordan, M. (2014). Estratégias para Condução do Diálogo a Distância. In: Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 22, n. 2. Disponível em:
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra 25ª edição.
Ribeiro, L., Foss, L. and Cavalheiro, S. A. C. (2017) Entendendo o pensamento computacional. ArXiv Preprint ArXiv:1707.00338.
Rodrigues, A. K. and Ramos, C. S. (2016). O papel do tutor no curso de licenciatura em Computação na UFPB virtual. In: Anais III CONEDU - Congresso Nacional de Educação. Natal. V.1.
Silva, M. C. and Vitoriano, M. V. T. C. (2015). O agir comunicativo do tutor a distância como fomento de participação e de interação no gênero textual fórum acadêmico. In: Anais da Revista Tecnologias na Educação, ano 7. n. 13. Disponível em:
Vargas, L. M. and Castro, G. J. (2010). O papel do tutor a distância no ensino de informática: a experiência do curso de tecnologia em sistemas para internet UAB/IFSUL. In: Anais 16º CIAED - Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. Foz do Iguaçu.
Wing, J. (2016). Pensamento Computacional. Um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da Computação, ficaram ansiosos para aprender e usar. In: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 2.
