Mining of Academic and Socioeconomic Profiles of Students in Last Year of High School in Public Education in Pernambuco, Based on Questionnaires of the National Evaluation of Basic Education (ANEB)
Abstract
This research aims to understand the school profiles of students and the relationship between these profiles and the achievement of the results of public education policy in the State of Pernambuco. For this purpose, machine learning techniques were used to quantify the responses of the contextual questionnaire, which is applied to the students along with the mathematics and Portuguese language tests by the National Assessment of Basic Education (ANEB), more impacting on the results of these tests; and then to estimate the relationships between the student profiles and these results from the observation of the variations of the test scores according to the variation in a previously selected variable.
References
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2018). Microdados da Aneb e da Anresc 2017. Recuperado em 31 de outubro de 2018, de http://portal.inep.gov.br/basica-levantamentosacessar.
Jacobson, M. (2015) “A educação como sistema complexo: implicações para a pesquisa educacional e políticas”, Modelagem de sistemas complexos para políticas públicas, Bernardo Furtado, Patrícia Sakowski and Marina Tóvolli, Brasília, Brasil, IPEA, p. 335-350.
Mitchell, T. (1997) Machine Learning, McGraw-Hill Science/Engineering/Math.
Penteado, B.E., Bittencourt, I. I, Isotani, S. (2019) Análise exploratória sobre a abertura de dados educacionais no Brasil: como melhorar o ecossistema de dados na Web? Brazilian Journal of Computers in Education (Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE), 27(1), 175-195. DOI: 10.5753/RBIE.2019.27.01.175.
Pernambuco. (2018) Lei nº 16.379, de 6 de junho de 2018 - Altera a Lei nº 12.985, de 2 de janeiro de 2006, que dispõe sobre o Sistema Estadual de Informática de Governo - SEIG. Recife, Brasil, Assembleia Legislativa de Pernambuco.
Pernambuco. (s/d) Mapa da Estratégia 2015-2018. https://www.seplag.pe.gov.br/servicos-da-seplag/65-mapa-da-estrategia.
Rand, W. (2015) “Sistemas Complexos: conceitos, literatura, possibilidades e limitações”, Modelagem de sistemas complexos para políticas públicas, Bernardo Furtado, Patrícia Sakowski and Marina Tóvolli, Brasília, Brasil, IPEA, p. 43-63.
Rigo, J.S., Cazella, S. C. (2014). Aplicações de Mineração de Dados Educacionais e Learning Analytics com foco na evasão escolar: oportunidades e desafios Brazilian Journal of Computers in Education (Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE), 22(1), 132-146.
Scheinerman, E. (2003) Matemática Discreta: Uma Introdução, São Paulo, Pioneira Thomson Learning.
Zhou, Z-H. (2012) Ensemble Methods: Foundations and Algortithms, Nova Iorque, CRC Press.
