The Use of Technologies in Initial Education of Student Teachers in Biological Sciences: What do Research in the Area Say?

  • Micaelle Gomes da Silva UFRPE
  • Dayane G. da Silva UFRPE
  • Luiz G. de Souza Neto UFRPE
  • Zélia M. Soares Jófili UFRPE

Abstract


Information and Communication Technologies (ICTs) have been increasingly expanding in the educational sphere, seeking to meet the constant needs of education. The present work had as objective to analyze the use of the technologies in the initial formation of Biology teachers. For this, a mapping of articles in periodicals and scientific events was carried out, covering the period from 2013 to 2017, and a total of 22 studies were identified on the use of technologies in the initial training of biology teachers. Despite the growing number of studies, it is still necessary to make progress in the use of technologies, to better subsidize teacher education.

References

André, B.P. (2014). O lugar da didática no ambiente virtual de aprendizagem. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 7, n. 3, p. 63-77.

Bastos, W.G.; Rezende Filho, L.A.C.; Pastor, A.A. (2013). Produção de vídeos educativos por licenciandos de Biologia: uma análise do endereçamento e do significado preferencial. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, Atas do IX ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo: ABRAPEC.

Bardin, L. (2011). Primeira parte – história e Teoria; Terceira parte – Método. Análise de Conteúdo. Lisboa: Editora 70.

Bonzanini, T.K. (2015). A formação do professor para o uso pedagógico das tecnologias: investigações em um curso de licenciatura em ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindóia, Atas do X ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo: ABRAPEC.

Corrêa, A.L.; Caldeira, A.M.A. (2017). Proposta de competências necessárias para o ensino de Ciências e Biologia em atividades mediadas por TIC. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, Atas do XI ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Santa Catarina: ABRAPEC.

Costa, M.L.R.; Rezende, F. (2013). Construção da identidade docente em um curso a distância de Licenciatura em Biologia. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, Atas do IX ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo: ABRAPEC.

Eichler, M.L.; Del Pino, J.C. (2014). Ĵigo: um editor de objetos de aprendizagem de temas de Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 7, n. 1, p. 119-141.

Espíndola, M.B.; Santos, J.V.A.; Silva, C.F. (2013). Análise do processo de desenvolvimento e uso de uma hipermídia no ensino superior de Ciências Biológicas. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, Atas do IX ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo: ABRAPEC.

Ferreira, N.S.A. (2002) As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, n. 79, p. 257-272.

Gianotto, D.E.P.; Diniz, R.E.S. (2010). Formação inicial de professores de Biologia: a metodologia colaborativa mediada pelo computador e a aprendizagem para a docência. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 3, p. 631-648.

Gouvêa, S.M.O.; Errobidart, N.C.G. (2015). A formação de professores para novas tecnologias: reflexões a partir da literatura. In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindóia, Atas do X ENPEC- Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia: ABRABEC.

Lima, K.E.C.; Vasconcelos, S.D. (2006). Análise da metodologia de ensino de ciências nas escolas da rede municipal de Recife. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v.14, n.52, p. 397-412.

Maganha, L.F. et al. (2017). O papel do tutor em fóruns de discussão em um curso semipresencial de Licenciatura em Ciências: A importância do tipo de pergunta. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, Atas do XI ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Santa Catarina: ABRAPEC.

Minayo, M.C.S. (2011). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Editora Vozes Limitada.

Mishra, P.; Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a new framework for teacher knowledge. Teacher College Record, v. 108, n. 6, p. 1017-1054.

Montenegro, L.A.; Petrovich, A.C.I.; Araújo, M.F.F. (2013). Modelos biológicos no estudo de vertebrados: utilização e importância na formação inicial à distância de professores para o ensino de ciências e biologia. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, Atas do IX ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo: ABRAPEC.

Oeiras, J.Y.Y. et al. (2001). Contribuições de conceitos de Comunicação Mediada por Computadores e visualização de informação para o desenvolvimento de ambientes de aprendizagem colaborativa. In: XII SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, SBC, Vitória do Espírito Santo. Espírito Santo: Anais do Simpósio.

Oliveira, B.I.N. (2015). Tecnologias aplicadas ao ensino de biologia: o uso dos tablets em escolas estaduais do município de patos – PB. 34f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas). Universidade Federal de Campina Grande.

Persich, G.D.O. (2015). O uso de Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) por participantes do PIBID Ciências Biológicas em Santo Ângelo (RS) e Ciências da Natureza em Senhor do Bonfim (BA). In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindóia, Atas do X ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo: ABRAPEC.

Pereira, M.; Lopes, L.A. (2015). Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação: horizontes para a formação de professores de Ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindóia, Atas do X ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo: ABRAPEC.

Possas, I.M.M.; Alves, J.M. (2015). Estudo exploratório das pesquisas sobre TIC no ensino de Biologia. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindóia, Atas do X ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo: ABRAPEC.

Silva, S.L.R. et al. (2014). Perfil tecnológico de acadêmicos de cursos de licenciatura das ciências da natureza. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 7, n. 3, p. 135-147.

Silva, C.M.; Ribeiro, A.M.; Gastal, M.L.A. (2013). Formação de professores de Ciências: refletindo sobre a prática docente através do estágio supervisionado em um curso de licenciatura à distância em biologia. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, Atas do IX ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo: ABRAPEC.
Published
2019-08-28
DA SILVA, Micaelle Gomes; DA SILVA, Dayane G.; DE SOUZA NETO, Luiz G.; JÓFILI, Zélia M. Soares. The Use of Technologies in Initial Education of Student Teachers in Biological Sciences: What do Research in the Area Say?. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 406-414. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8912.