Programming at Several Hands: a Report of Experience of the Collaborative Construction of Algorithms

  • Aladir Ferreira da Silva Júnior IFG
  • Leizer Fernandes Moraes IFG
  • Rita Rodrigues de Souza IFG

Abstract


This study consists in a description of experience of using Google Docs in educational practice. Scientific research has shown that there are barriers in building learning for college students, especially in developing of their computer programming ability. The fundamental contents for the accomplishment of this activity may not be presented in a way that favors learning. Following the Collaborative Learning approach, a problem-solving activity mediated by Google Docs with three initial classes of higher education was applied. It has been shown possible to verify that in the teaching-learning of Algorithms, Google Docs presents encouraging results.

References

Barcelos, R.; Tarouco, L.; Bercht, M (2009). “O uso de mobile learning no ensino de algoritmos”. In: RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, 2009. v. 7, n. 3, p. 327-337, 2009.

Borges, M. (2000). “Avaliação de uma metodologia alternativa para a aprendizagem de programação”. In Anais do VIII Workshop de Educação em Computação. Curitiba.

Brandão, L. O.; Brandão, A. A. F.; Ribeiro, R. S. (2012). “iVProg - uma ferramenta de programação visual para o ensino de algoritmos”. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), 2012. Anais..., 2012.

Costa, B. D. S.; Brito, J. A.; Ribeiro, G. C.; Guedes, A. M. A. (2016). “Google Drive como Ferramenta de Acompanhamento e Avaliação na Educação de Jovens e Adultos” In: Sánchez, J. (2016) Editor. “Nuevas Ideas en Informática Educativa”, Volumen 12, p. 387 - 391. Santiago de Chile.

Ellis, C.A., Gibbs, S.J. & Rein, G.L. (1991) “Groupware – Some Issues and Experiences”. Communications of the ACM, v. 34, n. 1. 1991, New York, pp. 39-58.

Fontes, C. R. e Silva, F. W. O. (2008). “O ensino da disciplina linguagem de programação em escolas técnicas”. Ciência & Cognição, Rio de Janeiro; v. 13, 2008, n. 2, p. 84-98, jul. 2008, ISSN 1806-5821.

Ihantola, P.; Helminen, J. e Karavirta, V. (2013). “How to study programming on mobile touch devices: Interactive python code exercises”. In: Proceedings of the 13th Koli Calling International Conference on Computing Education Research. New York, NY, USA: ACM, 2013. (Koli Calling '13), p. 51-58.

Karavirta, V.; Helminen, J. e Ihantola, P. (2012). “A mobile learning application for parsons problems with automatic feedback”. In: Proceedings of the 12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research. New York, NY, USA: ACM, 2012. (Koli Calling '12), pp. 11-18.

Machado, L. D. P.; Berkenbrock, C. D. P.; Anselmo, G. e Siple, I. Z. (2018). “Uma ferramenta colaborativa para apoiar a aprendizagem de programação de computadores”. Revista Brasileira de Computação Aplicada. 10. p. 23-29.

Machado, L. D. P. (2016) “Uma abordagem colaborativa para aprendizagem de programação de computadores com a utilização de dispositivos móveis”. Dissertação (mestrado) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Computação Aplicada: Engenharia de Software. Joinville, 2016, 151p.

Moi, A; Moreira, R. C.; Moreira, P. C.; Moreira, O. C. Souza, H. C. e Kochhann, S. (2016). “A utilização da ferramenta Google Docs como recurso de ensino pela internet”. ÁGORA Revista Eletrônica. Nº 22. 2016.

Moura, L. (2017). “Uso do google drive na sala de aula: uma ferramenta Colaborativa para apoiar o processo de ensino-aprendizagem de produção textual no ensino médio”. TCC: Licenciatura em Informática a Distância: UFRR.

Oliveira, E. A. e Nogueira, M. (2015). “Linguagem de programação estruturada: uma reflexão sobre a didática para o ensino de programação” In: II World Congress on Systems Engineering and Information Technology. Vigo, Spain.

Oliveira, E. D. S. de; Oliveira, T. dos S.; Ferreira, P. S.; SOUSA, H. de M. e Oliveira, G. S. de. (2017). “Aprendizagem colaborativa: um experimento utilizando o Google Docs”. In 23º Congresso ABED de Educação a Distância. Foz do Iguaçu-PR.

Oliveira, F. N. e Moraes, D. A. F. (2013). “A utilização da tecnologia e da Internet no processo de ensino e aprendizagem da educação superior: um relato de experiência”. Anais da II Jornada de Didática e I Seminário de Pesquisa do CEMAD, p. 306-320.

Pimentel, M.; Gerosa, , M. A.; Filippo, D.; Raposo, A.; Fuks, H. e Lucena, C. J. P. (2006). “Modelo 3C de Colaboração para o desenvolvimento de Sistemas Colaborativos”. In Anais do III SBSC. Natal-RN, pp. 58-67.

Prensky, M. (2001). “Digital Native, Digital Immigrants”.In: Prensky, M. (2001). On the Horizon. V.9., N.5, MCB University Press.

Priesnitz Filho, W.; Abegg, I.; Simonetto, E. (2012). “Uma abordagem diferenciada no ensino de algoritmos através da utilização de uma lousa digital”. GEINTEC - Gestão, Inovação e Tecnologias, 2012. v. 2, n. 2, 2012. ISSN 2237-0722.

Ramos, V. et al. (2015) “A comparação da realidade mundial do ensino de programação para iniciantes com a realidade nacional: Revisão sistemática da literatura em eventos brasileiros”. In: XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Maceió, AL, Brasil: [s.n.], 2015. (SBIE 2015), pp. 318-327.

Rapkiewicz, C. E. et al. (2006). “Estratégias pedagógicas no ensino de algoritmos e programação associadas ao uso de jogos educacionais”. In: RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, 2006. v. 4, n. 2, 2006. ISSN 1679-1916.

Rodrigues, M. (2004). “Experiências positivas para o ensino de algoritmos”. In: IV Escola Regional de Computação Bahia-Sergipe. Anais. Feira de Santana, 2004.

Salgado, N.; Castro, T.; Castro, A. (2013). “Aprendizagem colaborativa de programação com Scratch e Opensimulator”. In: X Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos - SBSC 2013. [S.l.: s.n.], 2013.

Silva, T. S. C. da; Tedesco, P. C. de A. R.; Melo, J. C. B. de. (2014). “A importância da motivação dos estudantes e o uso de técnicas de engajamento para apoiar a escolha de jogos no ensino de programação”. In: XXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE 2014. [S.l.: s.n.], 2014.
Published
2019-08-28
DA SILVA JÚNIOR, Aladir Ferreira; MORAES, Leizer Fernandes; DE SOUZA, Rita Rodrigues. Programming at Several Hands: a Report of Experience of the Collaborative Construction of Algorithms. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 463-472. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8918.