Dino at the Valley of Dinosaurs: a Digital Educational Resource to Support Basic Concepts of Counting
Abstract
This article aims to present and analyze the prototype digital educational resource (DER) named, Dino in the Valley of the Dinosaurs, developed to meet the counting skills planned by the National Curricular Common Base (NCCB) for 4th year classes of Elementary School. It was created from the use of Scratch software, a programming language used to create animated stories, games and other interactive programs. Among the results, we verified that the DER enabled learning of mathematical concepts, as well as reflections and methodological analyzes, assisting in the process of the use and production of digital information and communication technologies (DICT).
References
Brasil, Ministério da Educação. (2017b) “Base Nacional Comum Curricular”. Brasília: MEC/ Secretaria de Educação Fundamental.
Castro, J. B.; Soares, I. O.; Vianna, E. P. N.; Sousa, J. S. (2017) “Lógica Criativa: a construção de mídias digitais para o ensino de matemática”. In: Anais dos Workshops do VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2017). VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2017), Disponível em:
Leitão, D. A. (2018) “Um olhar pedagógico sobre o processo de construção de recursos digitais de matemática com Scratch”. Fortaleza. 54f. Monografia, Curso de Pedagogia – Universidade Federal do Ceará (UFC).
Maia, D. L. (2012) “Ensinar Matemática com o uso de tecnologias digitais: um estudo a partir da representação social de estudantes de Pedagogia”. 2012. 190p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza.
Nacarato, A. M.; Mengali, B. L. da S.; Passos, C. L. B. (2009) “A matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender”. Belo Horizonte: Autêntica.
Papert, Seymour. (1985) “Logo: Computadores e Educação”. 3ª ed. São Paulo: Editora brasiliense s.a.
Prado, I. G. (2000) “Ensino de Matemática: O Ponto de Vista de Educadores e de seus Alunos sobre Aspectos da prática pedagógica”. Rio Claro. 255f. Tese de Doutorado – Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociência e Ciências exatas (UNESP).
Resnick, Mitch. (2012) “Let's teach kids to code”. TED: Ideas Worth Spreading. Disponível:
Resnick, M. (2013) “Learn to code, code to learn”. Technology in School, [Burlingame], May 8. Disponível em:
