Dino at the Valley of Dinosaurs: a Digital Educational Resource to Support Basic Concepts of Counting

  • Erasmo Dantas da Silva Fernandes UFC
  • Márcio Matoso de Pontes IFCE
  • Arianny de Sousa Lira UFC
  • Darlene Alves Leitão UFC
  • Marlon Procópio Martins UFC
  • Thais Kelly da Silva Moreira UFC
  • Juscileide Braga de Castro UFC

Abstract


This article aims to present and analyze the prototype digital educational resource (DER) named, Dino in the Valley of the Dinosaurs, developed to meet the counting skills planned by the National Curricular Common Base (NCCB) for 4th year classes of Elementary School. It was created from the use of Scratch software, a programming language used to create animated stories, games and other interactive programs. Among the results, we verified that the DER enabled learning of mathematical concepts, as well as reflections and methodological analyzes, assisting in the process of the use and production of digital information and communication technologies (DICT).

References

Brasil. Ministério da Educação. (2017a) “SAEB 2017”. Brasília: INEP.

Brasil, Ministério da Educação. (2017b) “Base Nacional Comum Curricular”. Brasília: MEC/ Secretaria de Educação Fundamental.

Castro, J. B.; Soares, I. O.; Vianna, E. P. N.; Sousa, J. S. (2017) “Lógica Criativa: a construção de mídias digitais para o ensino de matemática”. In: Anais dos Workshops do VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2017). VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2017), Disponível em: . Acesso em: 23 mar. 2019

Leitão, D. A. (2018) “Um olhar pedagógico sobre o processo de construção de recursos digitais de matemática com Scratch”. Fortaleza. 54f. Monografia, Curso de Pedagogia – Universidade Federal do Ceará (UFC).

Maia, D. L. (2012) “Ensinar Matemática com o uso de tecnologias digitais: um estudo a partir da representação social de estudantes de Pedagogia”. 2012. 190p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza.

Nacarato, A. M.; Mengali, B. L. da S.; Passos, C. L. B. (2009) “A matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender”. Belo Horizonte: Autêntica.

Papert, Seymour. (1985) “Logo: Computadores e Educação”. 3ª ed. São Paulo: Editora brasiliense s.a.

Prado, I. G. (2000) “Ensino de Matemática: O Ponto de Vista de Educadores e de seus Alunos sobre Aspectos da prática pedagógica”. Rio Claro. 255f. Tese de Doutorado – Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociência e Ciências exatas (UNESP).

Resnick, Mitch. (2012) “Let's teach kids to code”. TED: Ideas Worth Spreading. Disponível: . Acesso em: 11 Dez 2018

Resnick, M. (2013) “Learn to code, code to learn”. Technology in School, [Burlingame], May 8. Disponível em: . Acesso em: 01 Dez 2018.
Published
2019-08-28
FERNANDES, Erasmo Dantas da Silva; DE PONTES, Márcio Matoso; LIRA, Arianny de Sousa; LEITÃO, Darlene Alves; MARTINS, Marlon Procópio; MOREIRA, Thais Kelly da Silva; DE CASTRO, Juscileide Braga. Dino at the Valley of Dinosaurs: a Digital Educational Resource to Support Basic Concepts of Counting. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 490-496. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8921.