Workshop to Support Problem Solving and Computational Logic Using Unplugged Computing and Gamification

  • José Vinnicius dos Santos Oliveira UFPB
  • Larrysa Mirelly Rosendo Figueiredo UFPB
  • Flavia Luiza Veloso Costa Souza UFPB

Abstract


This article presents the results obtained with DespluGames workshop application, held within the scope of PIBID-Informática (Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching), which aimed to analyze the efficiency of existing applicability between methodologies of unplugged computing and gamification in the introductory teaching of programming for high school students. The workshop used the concept of block programming to promote student learning in the early principles of computer programming logic.

References

ALVES, F. (2015). Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras. DVS Editora.

BEZERRA, Fábio de Lima; DIAS, Klissiomara. (2012) Programação de computadores no ensino fundamental: experiências com logo e scratch em escola pública.

BRAGA, M. C. G.; OBREGON, R. de F. A. Gamificação: estratégias para processos de aprendizagem. Congresso Nacional de Ambientes Hipermídias para Aprendizagem. 7o. Conahpa. São Luis, MA. 17 a 20 jun. 2015.

BELL, T., Witten, I, H. e Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged: Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto.

DA SILVA, Andreza Regina Lopes et al. (2014) Gamificação na educação. Pimenta Cultural.

BORDINI, A., AVILA, C. M. O., CUNHA, M. M., CAVALHEIRO, S. A. C., FOSS, L., . AGUIAR, M. S. , REISER, R. H. S. (2016). Computação na Educação Básica no Brasil: o Estado da Arte. Revista de Informática Teórica e Aplicada , v. 23, n. 2, p. 210-238.

FARDO, M. L. (2013). A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. RENOTE, 11.

FERREIRA, A. C., MELHOR, A., BARRETO, J., de PAIVA, L. F., & MATOS, E. (2015, October). Experiência prática interdisciplinar do raciocínio computacional em atividades de computação desplugada na educação básica. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 21, No. 1, p. 256).

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1980.

MARQUES, Diego Lopes et al. (2011) Atraindo alunos do ensino médio para a computação: Uma Experiência Prática de Introdução à Programação utilizando Jogos e Python. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 1138-1147.

NAGAI, W., & IZEKI, C. (2016). As estratégias de gamificação da disciplina de Projeto e Análise de Algoritmos segundo o Modelo Dinâmico de Aprendizado baseado em Jogos. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 5, No. 1, p. 1159).

SCAICO, Pasqueline Dantas et al. Ensino de programação no ensino médio: Uma abordagem orientada ao design com a linguagem scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 21, n. 02, p. 92, 2013.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO. Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica. Disponível em: http://www.sbc.org.br/noticias/10-slideshow-noticias/1996-referenciais-de-formacao -e -computacao-educacao-basica>. Acesso em: 16 set. 2017.

SOUSA, R. V. de; Barreto L. P; Andrade, A; Abdalla, D. (2010) “Ensinando e aprendendo conceitos sobre a ciência da computação sem o uso do computador: Computação Unplugged!”. Práticas em Informática na Educação: Minicursos do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, vol. 1, Número 1, 2010.

VALENTE, J. A. (2016). Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.14, n.03, p. 864 – 897 jul./set.2016.
Published
2019-08-28
OLIVEIRA, José Vinnicius dos Santos; FIGUEIREDO, Larrysa Mirelly Rosendo; SOUZA, Flavia Luiza Veloso Costa. Workshop to Support Problem Solving and Computational Logic Using Unplugged Computing and Gamification. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 497-503. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8922.