A Mobile Application for the Mediation of Classes in Environmental Education and Biology

  • Francisco José Carvalho Costa UESPI
  • Matheus William Gomes dos Santos UESPI
  • Atila R. Lopes UESPI

Abstract


In this work, we will present a proposal to develop a mobile application to assist in biology and environmental awareness classes, showing, based on theoretical contributions, how education based on M-learning can be positively productive. The issue arose from the difficulty in presenting the environmental education activities, developed in the II trail of Barra Grande - Pi, due to the student’s locomotion. The application will have its operation based on the assembly of a virtual composter and spaces of interaction with user that will have contents related to botany. The proposed application will have its evaluation based on the user experience, as an educational tool, the final results of each play will serve as a basis for analyzing the students’ performance from reports generated in the game itself.

References

AQUINO, A. M. de; RICCI, M. dos S. F.; FEIDEN, A. Embrapa Agrobiologia, Comunicado técnico –Compostagem; SOUZA, F. A. de;

Kenski, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informaçã0. 8ª edição – Campinas, SP, 2012.

Santella, Lucia, Aprendizagem ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: paulus, 2013

Jekins, Henry. Cultura da convergência. Tradução: Susana Alexandria. 2. Ed. São Paulo: Aleph,2009

Martin-Barbero, jesus, A comunicação na educação. Tradução: Maria Immacolata Vassallo de Lopes e Dafne Melo. São Paul: Contexto 2104.

Liaw, shu-sheng; HATALA, Marek, HUANG, Hsi-Mei. “Investigating acceptance towad mobile learnig to assist individual knowledge management: Based on activity theory approach”. Computer & Education 2010.

Couto, Evaldo Souza. Educação 3.0 é a tecnologia que integra pessoas. 26 de março de 2013. Disponível em: http://porvir.org/educacao-3-0-e-tecnologia-integra-pessoas/. Acesso em: 01 de março de 2019.

Conheça algumas tecnologias para tratamento de resíduos sólidos. VGresiduos, 7 de novembro de 2017. Disponível em: https://www.vgresiduos.com.br/blog/conheca-algumas-tecnologias-para-tratamento-de-residuos-solidos/. Acesso 25 de fev. 2019.

Brasil tem quase 3 mil lixões em 1.600 cidades, diz relatório disponível, por Elaine Bast, TV Globo. 14 de set. 2018 disponivel em: . Acesso: 26 de março 2019.

Júlia de Almeida Costa Montesanti. Lixão. Disponível em: https://www.infoescola.com/ecologia/lixao/

STEVERSON, F.J. Humus chemisty: genesis, composition, reactions. 2 ed New York: John Willey, 1994, 496p.

Kambourakis, G., Kontoni, D. P. N., & Sapounas, I. (2004). Introducing Attribute Certificates to Secure Distributed E-Learning or M-Learning Services. Anais da Conferência Internacional IASTED. Innsbruck, Austrália. p 436-440.

Parsons, D., & Ryu, H. (2006). A framework for assessing the quality of mobile learning. Massey University website
Published
2019-08-28
COSTA, Francisco José Carvalho; DOS SANTOS, Matheus William Gomes; LOPES, Atila R.. A Mobile Application for the Mediation of Classes in Environmental Education and Biology. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 537-543. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8928.