Teaching and Learning of History through Collaborative Construction of Podcasts
Abstract
The traditionalist practices still applied in many schools become uninteresting for students who were born immersed in the use of TIC’s. Using these technologies in the classroom can help with self-learning, often creatively. Podcasting is a tool that can be used to make teaching more attractive. According to a diagnosis made at an ETE, it was difficult for the second year to understand the subject of Brazilian History. To make the subject more attractive and improve comprehension, it was proposed to students to create podcast addressing existing characters in this period. In order to verify if the use of TIC’s helps in the absorption of the approached content.
References
Gill, C. F. (2016) “Uma Experiência de Pesquisa Sobre Podcast no Ensino e Literatura”, In: Ciclo Revista: Experiências em Formação no IF Goiano. Anais do II Encontro de Licenciaturas e Pesquisas em Educação (ELPED). https://www.ifgoiano.edu.br/periodicos/index.php/ciclo/article/view/262/175
Leite, B. S. (2011) “ O uso das tecnologias no Ensino de Ciências: A web 2.0 como ferramenta de aprendizagem”. 286 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências)-Curso de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2011. http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede/ bitstream/tede2/5813/2/Bruno Silva Leite.pdf
Leite, Q. S. S. , Aranha, S.D.G. e Leite, B.S. (2017) “A Produção de Podcasts por Estudantes do Ensino Médio Sobre a Língua Portuguesa e a Comunicação Verbal”, In: Revista Eletrônica Debates em Educação, Vitória - Espírito Santo, v.7 n.2, p 44-64. https://www.researchgate.net/publication/322730372 _A_producao_de_podcasts _por_estudantes_do_ensino_medio_sobre_a_lingua_portuguesa_e_a_comunicacao_verbal
Moura, A. e Carvalho, A. A. A. (2006) “Podcast: Potencialidades na Educação” , In: Revista Prisma.com, n.3, f. 88-110 http://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom /article/view/2112/1945
Souza, Q. D. S. e Leite, B. S.(2013) “A Linguística na produção de Podcast em Química” In: 5º Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação. 1º Colóquio Internacional de Educação com Tecnologias: Aprendizagem Móvel Dentro e Fora da Escola. http://nehte.com.br/simposio/anais/Anais-Hipertexto-2013/A%20Lingu%C3 %ADstica%20na%20produ%C3%A7%C3%A3o%20de%20Podcast%20em%20Qu%C3%ADmica.pdf
