Mãe Quilina: a Video from a Rural School and its Reach in Social Networks
Abstract
This article aims to analyze the reach in social networks of a video produced by students of the 3rd year of high school of the Leôncio Pereira dos Santos State College, located in the Estevão village, in the Alagoinhas-BA city. The intention is to report the references made to the video "Mãe Quilina" on Youtube and Facebook after the sharing of that audiovisual in these social networks. Therefore, it was verified the quantitative of visualizations, likes, comments and shares that occurred in each of the virtual environments. In the qualitative analysis, the netizens established a relation of the video with the customs of the past or the personal and family stories directly related to the midwife becoming a means for one of the dimensions of local history.
References
Arroyo, Miguel Gonzalez (2007). “Políticas de formação de educadores(as) do campo”. Cad. Cedes, Campinas, vol. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 15 de outubro de 2017
Leal, L. e Ferreira, Priscila d’Almeida (2015). Mídias na Educação: uma análise da construção da nova estrutura. In: Santos, Maria Silva et.al.(Orgs.) “Mídias na educação: construindo e inovando”. Vitória da Conquista: Edições UESB.
Lévy, Pierre (2000). “Cibercultura”. São Paulo: Editora 34.
Marcelino, C. e Santos, R. dos (2015). Vídeos digitais na pesquisa em educação e cibercultura: narrativas e imagens com a rede social You Tube em convergência com ambientes virtuais de aprendizagem. In: Porto, Cristina. et.. al.(Orgs.) “Pesquisa e mobilidade na cibercultura: itinerâncias docentes”. Salvador: Edufba.
Mattar, João (2010). “Games em educação: como os nativos digitais aprendem”. São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Moreira, J. A. e Januário, S. (2014) Redes sociais e educação reflexões acerca do Facebook enquanto espaço de aprendizagem. In: Porto, C. e Santos, E. (Orgs.) . “Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar [online]”. Campina Grande: EDUEPB. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 18 out. 2018.
Porto, C. e Santos, E.(Orgs.) (2014). “Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar [online]”. Campina Grande: EDUEPB. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 18 out. 2018
Sales, M. V. S., Xavier, A. A. S. e Paiva, V. (2017). “Hiperbook- Ebook hipertextual”. Salvador: UFBA.
Silva, B. D. e Pereira, M. da G. (2012). Reflexões sobre dinâmica e conteúdos da cibercultura numa comunidade educacional. In: Silva, Marco (Org.). “Formação de professores para docência online.” São Paulo: Edições Loyola.
