Report of Experience about the Creation of a Game Development Club Focused on Abilities of Computational Thinking

  • Raphael A. de Lima UFRPE
  • Eduardo F. de Sá UFRPE
  • André P. Porto UFRPE
  • Rodrigo L. Rodrigues UFRPE
  • José A. da Silva UFRPE

Abstract


This article reports the experience of a group of a Computing course undergraduates in a public technical high school. After evaluating the context that the school resides, several activities were stimulated in order to improve student's school performance in computer programming and solving problems. Their affinities and previous knowledge about digital games were used to apply an inverted classroom methodology in order to teach the concepts of computational thinking. The blending of a theme that motivates students with programming concepts has shown positive results in order to increase student’s familiarity with game development and consequently their resourcefulness in programming logic.

References

SILVEIRA, S. R., PEREIRA, A. S., BERTOLINI, C., PARREIRA, F., & BIGOLIN, N. . Educação a distância, sala de aula invertida e aprendizagem baseada em problemas: possibilidades para o ensino de programação de computadores. In ANAIS DOS WORKSHOPS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2018, Fortaleza, Anais… Fortaleza: UFC, v. 7, n. 1, p. 1052, out. 2018.

SOUZA, M. V. R., & FRANÇA, A. C. C.. Um estudo sobre as dificuldades no processo de aprendizagem de programação no Curso de Análise e Desenvolvimento de Sistemas na FAFICA – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru-PE. Revista da Escola Regional de Informática, v. 2, n.2, p.19-27, 2013.

ANDRADE, R., MENDONÇA, J., OLIVEIRA, W., ARAUJO, A. L. & SOUZA, F. . Uma Proposta de Oficina de Desenvolvimento de Jogos Digitais para Ensino de Programação. ANAIS DOS WORKSHOPS DO V CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (CBIE 2016), [s.l.], p.1127-1136, 2016.

CARVALHO, R J. O. “Virar a Sala de Aula”: Centrar a Aprendizagem no Aluno Recorrendo a Ferramentas Cognitivas. Relatório de projeto de mestrado em Ensino de Informática – Universidade do Minho, Braga, p. 369, 2014.

MARQUES, D. L.; COSTA, L. F. S.; SILVA, M. A. A. & REBOUÇAS, A. D. D. S., Atraindo Alunos do Ensino Médio para a Computação: Uma Experiência Prática de Introdução à Programação utilizando Jogos e Python. Anais Eletrônicos… In: Workshop de Informática na Escola de 2011, Aracaju/SE, 2011.
Published
2019-08-28
DE LIMA, Raphael A.; DE SÁ, Eduardo F.; PORTO, André P.; RODRIGUES, Rodrigo L.; DA SILVA, José A.. Report of Experience about the Creation of a Game Development Club Focused on Abilities of Computational Thinking. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 596-602. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8937.