Divertix: a Digital Educational Resource for Learning Statistics in the First Years of Primary School

  • Joyce da Silva Sousa UFC
  • Lídya de Lima Monteiro UFC
  • Antonio Nathan Serra Souza UFC
  • Danilo do Carmo de Souza UFC
  • Juscileide Braga de Castro UFC
  • Márcia Duarte Medeiros UFC
  • Maria de Fátima Costa de Souza UFC
  • José Aires de Castro Filho UFC

Abstract


Although Statistics is part of school curriculum since early years of elementary school, most students present difficulties concerning the understanding of numerical or textual data and information expressed in graphs or tables. Within this, the objective of this work is to present the development of a Digital Educational Resource (RED) and its contributions to teaching of statistical concepts. The RED has a narrative that develops in a magazine scene (Divertix) where, after an incident, the student is invited to use statistical and informational skills to restore the journal's contents and discover clues that reveal the identity of the invader.

References

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. (1997) Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática (1º e 2º ciclos do ensino fundamental). v. 3, MEC.

Brasil (2017a) “Base Nacional Comum Curricular”. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, Brasília, DF: SEB. Disponível em: . Acesso em: 24 mar. de 2019.

Brasil (2017b) ” SAEB 2017” Ministério da Educação. Brasília, DF: INEP.

Castro, J. B. (2012) “O uso de objetos de aprendizagem para a construção e compreensão de gráficos estatísticos”. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

Castro, J. B.; Castro-Filho, J. A. (2015) “Desenvolvimento do Pensamento Estatístico com suporte Computacional. Educação Matemática Pesquisa” (online), v. 17, p. 870-896.

Gal, I. (2002) Adult statistical literacy meanings, components, responsabilities. “International Statistical Review”, The Hague, v.70, n. 1, p. 1-25.

Inaf. (2018) Inaf Brasil 2018: resultados preliminares. Instituto Paulo Montenegro em parceria com a ONG Ação Educativa. Disponível em: . Acesso em: 21 abr. De 2019.

Sommerville, Ian. (2011); Engenharia de Software, 9o ed., São Paulo: Pearson Prentice Hall
Published
2019-08-28
SOUSA, Joyce da Silva; MONTEIRO, Lídya de Lima; SOUZA, Antonio Nathan Serra; DE SOUZA, Danilo do Carmo; DE CASTRO, Juscileide Braga; MEDEIROS, Márcia Duarte; DE SOUZA, Maria de Fátima Costa; DE CASTRO FILHO, José Aires. Divertix: a Digital Educational Resource for Learning Statistics in the First Years of Primary School. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 603-609. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8938.