Educational Software Enchanting Cordel

  • Amanda Maria D. de Oliveira UFRN
  • Adriana Virgínia M. de Azevedo UFRN
  • Gelly Viana Mota UFRN
  • Roberia S. da P. Lourenço UFRN
  • Felipe Gilberto R. Dantas UFRN
  • Dennys Leite Maia UFRN

Abstract


Motivated by the deficient situation in the school text production work, with a view to literacy and reading and writing, we developed the educational software Encantando Cordel for elementary school students. Educational software is characterized by the use and production of cordéis (creation, reading, and cordel history) in three activities that explore the elements of this genre. Encantando Cordel was developed as free software by a multi and interdisciplinary team and in a collaborative way between students and professor of Pedagogy and Information Technology. This experience shows that it is possible to develop quality software using free or open resources, even if there are still certain limitations and difficulties.

References

Almeida, M. E. B. (2008). “Tecnologias e conteúdos multimidiáticos na Educação Básica”. 26 slides.

Brasil. Ministério da Educação. (2016). “Resultados da Avaliação de Leitura”. Brasília: INEP, 14 p.

Brasil. (2017). “Base Nacional Comum Curricular”. Disponível em: . Acesso em: 30 de Junho de 2019.

Oliveira, A. M. D. et al. (2017). “Levantamento e Catalogação de Objetos de Aprendizagem para Matemática para Atualização de um Repositório”. In: Anais do Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2017). Mamanguape-PB, p.47-58.

Maia, D. L.; Pinheiro, J. L.; Arrais, G. de A. (2015). “Cultura Livre: fundamentos éticos para as TDIC na Educação”. In: RIBEIRO, R. et al. (Orgs.). Ética, Sociabilidade e Educação. 1ed. Fortaleza: EdUECE, p.187-198.

Oliveira, A. M. D. et al. (2016). “Software Educativo Brincálculo”. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2016) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2018, Natal, p.640-645.

Oliveira, A. M. D. et al. (2018). “Software Educativo ContaKg”. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2018) Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, p.590-596.

Oliveira, C. C.; Costa, J. W. da; Moreira, M. (2001). “Ambientes informatizados de aprendizagem: produção e avaliação de software educativo”. 1ed. Campinas, SP: Papirus (Coleção Prática Pedagógica).

Papert, S. (2008). “A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática”. Tradução de Sandra Costa. Ed. revisada. Porto Alegre: Artmed.

Silveira. S. A. (2004). “Software livre: a luta pela liberdade do conhecimento”. Editora Fundação Perseu Abramo, pp 9-23.

Valente, J. A. (1997). “Informática na educação: instrucionismo x construcionismo”. Manuscrito não publicado, NIED: UNICAMP.
Published
2019-08-28
DE OLIVEIRA, Amanda Maria D.; DE AZEVEDO, Adriana Virgínia M.; MOTA, Gelly Viana; LOURENÇO, Roberia S. da P.; DANTAS, Felipe Gilberto R.; MAIA, Dennys Leite. Educational Software Enchanting Cordel. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 610-616. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8939.