Project Colmeia: Elaboration of Educational Site as a Tool for Gamification

  • Vinicius M. da Silva Santos UFPE
  • Maria E. A. Carvalho UFPE
  • Ricardo P. Silva UFPE
  • Paulo A. Silva UFPE

Abstract


This paper aims to report on the construction of a website for the Colmeia Game extension project, as an auxiliary element in the process of gamification of the Didactics and Learning Assessment disciplines. Aims to promote the better experience of students involved in the project. The website was built using the unified WIX SITE platform that allows you to create HTML5 websites and mobile sites. The website developed was during the first semester of 2019, seeking to address a perceived problem regarding the immersion of students in the game's narrative. This website as a support tool for the gamification process. It is expected that it will allow learners greater access to information and consequent interaction.

References

Aguiar, M. P. (2010). Jogos eletrônicos educativos: instrumento de avaliação focadonas fases iniciais do processo de design. Universidade Federal do Paraná, Programade Pós-Graduação em Design.

Alves, L. R. G., Minho, M. R. S. e Diniz, M. V. C. (2014) Gamificação: diálogos com a educação.In: Fadel, L. M. et al. (Org.). “Gamificação na Educação” (pp. 74-97). SãoPaulo, Pimenta Cultural.

Kapp, K. M. (2012)The Gamification of learning and instruction: Game-based methodsand strategies for training and education. Pfeiffer. Hoboken, NJ.

Costa, L. D. (2008) O que os jogos de entretenimento têm que os jogos com finspedagógicos não têm: princípios para projetos de jogos com fins pedagógicos.Dissertação de Mestrado, Rio de Janeiro.

Falcão, A. P. et. al. (2014) Ferramenta de apoio ao ensino presencial utilizando gamificação e design de jogos. In: Anais do XXV SBIE. Dourados – MS.

Figueiredo, M., Paz, T., & Junqueira, E. (2015) Gamificação e educação: um estado da arte das pesquisas realizadas no Brasil. Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), pp. 1154 – 1163.

Mosé, Viviane. (2013) A escola e os desafios contemporâneos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Perrenoud, P. et al. (2002). As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação; Porto Alegre: Artmed.

Pretto, N. (2012). Professores-autores em rede. In: Pretto, N., Santana, B. e Rossini, C.(Org.). Recursos educacionais abertos: práticas colaborativas políticas públicas(pp. 91-108). Salvador, UFBA, São Paulo, Casa de Cultura Digital.
Published
2019-08-28
SANTOS, Vinicius M. da Silva; CARVALHO, Maria E. A.; SILVA, Ricardo P.; SILVA, Paulo A.. Project Colmeia: Elaboration of Educational Site as a Tool for Gamification. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 624-629. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8941.