Digital Educational Resource to Work with the Genre Menu: What Is Your Order?

  • Raquel S. Freire UFC
  • Mércia V. Campos Figueiredo UFC
  • Rayssa A. Hitzschky UFC
  • Danilo C. Sousa UFC
  • Francisco Gilson G. Júnior UFC
  • José Aires de Castro Filho UFC

Abstract


The RED "What is your request?" was developed from the conceptions of the National Curricular Joint Base (BNCC), with the objective of working with the reading and the production of menus. By means of situations of interaction with the genus, this resource explores the understanding of the menu from its functionality and compositional organization, such as entry, main course, dessert and drink. With the development of the resource, it is hoped to bring a repertoire of diversified dishes, so that students in the process of literacy and literacy can observe different spellings, expand their vocabulary and world knowledge and realize how the cuisine involves a historical construction and cultural development.

References

Aguiar, M. P. (2010) “Jogos Eletrônicos Educativos: Instrumento de Avaliação focado nas fases iniciais do processo de design”. Universidade Federal do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Design.

Amiel, T.; Santos, K. (2013) “Uma análise dos termos de uso de repositórios de recursos educacionais digitais no Brasil.” Trilha Digital, v.1, p.118-133.

Bakhtin, M. M. (1997) "Estética da criação verbal". 2º ed. São Paulo: Martins Fontes.

Beck, K.; Cockburn, A.; Jeffries, R.; Highsmith, J. (2001) “Agile Manifesto”. Disponível em: < http://agilemanifesto.org/>. Acesso em 01 de Jul. 2019.

Braga, J. (2015) "Objetos de Aprendizagem: metodologia de desenvolvimento". Volume 2, Santo André: Editora da UFABC. 163p.

Brasil. (2017) "Base Nacional Comum Curricular". Brasília, DF: MEC.

Cockburn, A. (2006) "Agile Software Development". [s.l.] Pearson Education.

Geraldi, J. W. (2015) "O ensino de língua portuguesa e a Base Nacional Comum Curricular". Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 381-396, jul./dez.

Lapolli, F; Cruz, C. M.; Motta, C. L. R.; Tolla, C. E. T. (2010) “Modelo de Desenvolvimento de Objetos de Aprendizagem Baseado em Metodologias Ágeis e Scaffoldings.” Revista Brasileira de Informática na Educação, Volume 18, nº 2.

Lerner, D. (2002) “Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário”. Ed. Artmed: Porto Alegre. 128p.

Scacchetti, F. A. P. and Guarienti, N. (2015) “Desenvolvimento de Recursos Educacionais Digitais Aplicados no Ensino de Tecelagem.” Ponto Revista Científica, v. 1, n. 2, dez.

Soares, C. G.; Souza, D. C.; Castro, J. B. (2018). “Recursos Educacionais Digitais e o ensino de adição e subtração: a concepção de um jogo na perspectiva da Teoria dos Campos Conceituais.” VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2018), Anais do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação.
Published
2019-08-28
FREIRE, Raquel S.; FIGUEIREDO, Mércia V. Campos; HITZSCHKY, Rayssa A.; SOUSA, Danilo C.; G. JÚNIOR, Francisco Gilson; DE CASTRO FILHO, José Aires. Digital Educational Resource to Work with the Genre Menu: What Is Your Order?. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 630-636. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8942.