Digital Games in Teaching Physics: Study of Bidimensional Movement through the Scratch Tool
Abstract
In order to minimize the difficulties experienced by students in their first contact with the concepts of the Physics discipline, we propose as a didactic tool the use of a game that can also be customized by the student himself. This work describes two games built with the Scratch platform, which is a project of the Lifelong Kindergarten Group of the Massachusetts Institute of Technology (MIT) Media Lab. With this platform it is possible to simulate physical phenomena and relate them to the most diverse contents in Physics from the construction of games (programming). In this case, we will use Scratch applied to kinematics in the study of two-dimensional motion.
References
Ausubel, D. P. (2003) “Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva”. Lisboa: Plátano Edições Técnicas.
Fardo, M. L. (2013) “A Gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem”. In RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 11, n. 1, p 1-9.
Gaspar, A. (2000) “Física: mecânica”. São Paulo: Ática.
LEAD Project. (2014) “Super Scratch Programming Adventure!” 2. ed. USA: No Starch Press.
Lima, A. P. A. B. (2010) “Psicologia II”. Recife: UFRPE/UAEADTec.
Moreira, M.A. (2017) “Grandes desafios para o ensino da Física na educação contemporânea”.In Revista do Professor de Física, v. 1, n. 1, p. 1-13.
Pelizzari et al. (2002) “Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel”. In Revista PEC, Curitiba, v. 2, n.1, p. 37-42.
Sasaki, D.G.G.; Jesus, V.L.B. (2017) “Avaliação de uma metodologia de aprendizagem ativa em óptica geométrica através da investigação das reações dos alunos”. In Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, n. 2, e2403 1-10.
Silva, E. O. (2014) “Conversando sobre ciência”. Ribeirão Preto: Sociedade Brasileira de Genética.
Silva, J. B.; Sales, G. L.; Castro, J. B. (2019) “Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física”. In Revista Brasileira de Ensino Física, São Paulo, v. 41, n. 4, e20180309 1-9.
