Plugging the Unplugged for Computing Teaching at School During the Sars-CoV-2 Pandemic

  • Tainã Ellwanger Tavares Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Samanta Ghisleni Marques Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Marcia Kniphoff da Cruz Universidade de Santa Cruz do Sul

Abstract


This paper aims to preset the experience originated from the need found by the UNISC Digital Inclusion project to adapt teaching materials of Unplugged Computing into didactic-digital-computational materials (Plugged Computing), due to the pandemic caused by the Sars-CoV-2 virus. The method adopted involved consulting the National Common Curricular Base (BNCC), the curriculum of the Brazilian Education Innovation Center (CIEB) and the guidelines of the Brazilian Computer Society (SBC) for Basic Education and production of computer animations. Six animations were developed and two of them were used with 5th grade students to collect data. The results show that computational animations represented an excellent way of introducing computer concepts at school, since, of the 28 participating students, 100% had the ability to indicate situations in which Algorithms are used to solve challenges, and also 82% demonstrated to have assimilated the concept of PC.
Keywords: Computational Thinking, Unplugged Computing, Plugged Computing, Computer Animations, Elementary School

References

Manacorda, M. A. História da Educação: da Antiguidade aos nossos dias. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2018.


Brasil. Constituição Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em out. 2020.


Souza, et al., 2019. O desenvolvimento do Pensamento Computacional além do ensino em ciências exatas: uma revisão da literatura. Anais do XXX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2019). Disponível em: . Acesso em out. 2020.


Brasil. Conselho Nacional de Educação (CNE). Ministério da Educação. Disponível em: Acesso em out. 2020. http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/apresentacao. Acesso em out. 2020.


Sociedade Brasileira de Computação (SBC). Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Disponível em: . Acesso em out. 2020.


Brasil. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: . Acesso em out. 2020.


Centro de Inovação para a Educação Básica (CIEB). Currículo de Tecnologia e Computação. Disponível em: . Acesso em out. 2020


Wing, Jeanette M. Computational Thinking: What and Why?. 2010. Disponível em: . Acesso em out. 2020.


KS3. Key Stage 3. Bitzise. In BBC Learning. Introduction to computational thinking. Disponível em: https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zp92mp3/revision/1. Acesso em jan. 2021.


Denslow, Philip Kelly. What is animation and who needs to know? An essay on definitions. In: PILLING, Jayne (Ed.). A reader in animation studies. Sydney: John Libbey, 1997.


Savastano, M. O produto de entretenimento. In: Cobra, Marcos. Marketing do entretenimento. São Paulo: Editora Senac, 2008.


França, R; Tedesco, P. (2015). Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica no Brasil. Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015). DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2015.1464.


Castilho, Marcos, et al., (2019). O Pensamento Computacional no Ensino Fundamental I. Anais do XXV de Informática na Escola (WIE 2019). DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.461.


Morales, L., Gaytán-Lugo, L. (2016). Computer Animation as a Vehicle for Teaching Computational Thinking. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-44447-5_6.


Kuo, W., Hsu, T. Learning Computational Thinking Without a Computer: How Computational Participation Happens in a Computational Thinking Board Game. Asia-Pacific Edu Res 29, 67–83 (2020). DOI: https://doi.org/10.1007/s40299-019-00479-9.


Schimiguel, et al, 2013. A Aplicação de Animações no Ensino de Física. Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação (CINTED) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). DOI: https://doi.org/10.22456/1679- 1916.41675.


Scratch. Linguagem de programação. Disponível em: https://scratch.mit.edu/. Acesso em out. 2020.


Powtoon. Ferramenta para a criação de animação. Disponível em: https://www.powtoon.com/index/. Acesso em mai. 2020.


Lego Education. Disponível em: https://education.lego.com/en-us/. Acesso em jan. 2021.


Published
2021-04-26
TAVARES, Tainã Ellwanger; MARQUES, Samanta Ghisleni; CRUZ, Marcia Kniphoff da. Plugging the Unplugged for Computing Teaching at School During the Sars-CoV-2 Pandemic. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 1. , 2021, On-line. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 263-271. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2021.14493.