The Use of the Bitmoji APP in the Creation of Characters in Computing Comics

Abstract


This work presents an experience report on the process of using the Bitmoji application in the creation of comic book characters about computing. This experience was developed by academics of the degree course in computing, participants of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching PIBID. In addition to the Bitmoji application, PowerPoint Software, Google Docs, Google Meet, free image banks and the GIMP Image Editor were used. At the end of the experience, 16 comics were produced that addressed various objects of knowledge suggested by the Guidelines for the Teaching of Computing in Basic Education of the SBC. In addition, it is noteworthy that the experience reported here presented itself as a feasible strategy, with the possibility of being replicated in different educational contexts beyond the teaching of computing.
Keywords: Comics, Computer Teaching, PIBID

References

Dos Santos, W. O., Silva, C., & Hinterholz, L. (2017, October). Licenciatura em computação: Desafios e oportunidades na perspectiva do estudante. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, pp. 885-894)

Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB. https://bit.ly/3lvC5Ia

Papert, Seymour; Valente, Jose Armando; Bitelman, Beatriz. (1980). Logo: computadores e educação. Brasiliense.

Brasil. (2014). Ministério da Educação - MEC. Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. https://bit.ly/2OGbigq

Nunes, D. J. (2015) Educação superior em computação, estatísticas 2015. Sociedade Brasileira de Computação-SBC. https://bit.ly/3tNkjDl

da Silva Barbosa, L. L., & Maltempi, M. V. (2020). Matemática, Pensamento Computacional e BNCC: desafios e potencialidades dos projetos de ensino e das tecnologias na formação inicial de professores. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 3(3).

BRASIL (2016). Resolução CNE/CES 5/2016. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação na área de Computação. https://bit.ly/3jvp8yk

Dos Santos, W. O., Hinterholz, L., & Silva, C. (2017a). Licenciatura em computação: Desafios e oportunidades na perspectiva do professor. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, pp. 705-714).

Santos, W. O., Silva, C., & Hinterholz, L. (2017b). Licenciatura em computação: Desafios e oportunidades na perspectiva do estudante. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 885).

Melo, I., Rocha, N., & Scaico, P. (2019). Eles não querem ser professores. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 8, No. 1, p. 51).

Oliveira, W., França, R., Lemos, A., da Cruz, M. K., Scaico, P., Amaral, H., & Teixeira, L. P. (2020, June). Os desafios enfrentados pela licenciatura em computação que a comunidade de educação em computação precisa conhecer. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação (pp. 191-195). SBC.

MEC. (2021) Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. https://bit.ly/3m84xBT

Freire, P. C. R., do Nascimento Serbim, F. B., Antônio, M., & da Silva, S. (2018). História em Quadrinhos para o Ensino de Cinética Química. VII Encontro Nacional das Licenciaturas. VI Seminário do PIBID. I Seminário da Residência Pedagógica. Fortaleza – Ceará.

Trentin, L. M., & Souza, A. R. (2020). História em Quadrinhos como meio de Disseminação da Pesquisa Científica Produzida na Universidade. In Anais do CIET: EnPED: 2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias| Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância).

Da Silva, I. C. A. F., Araújo, M. D. V., & Glória, J. S. (2018). Multimodalidade na Alfabetização: Usos da Leitura e da Escrita Digital por Crianças em Contexto Escolar. Revista Brasileira de Alfabetização, (8).

SBC. (2017) Sociedade Brasileira de Computação. Diretrizes para ensino de computação na Educação Básica. https://bit.ly/3qFVnvf

Almanaque da Computação. (2017) Objetivos do projeto Popularização da Ciência da Computação. https://bit.ly/3a3rFL3

BITMOJI (2021). About Bitmoji. https://www.bitmoji.com

GIMP (2021). About GIMP. https://www.gimp.org/about
Published
2022-04-24
COSTA JUNIOR, Almir de O.; GUEDES, Andrey de Jesus; SOUZA, Gabriel Gonçalves de; RIVERA, José Anglada. The Use of the Bitmoji APP in the Creation of Characters in Computing Comics. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 2. , 2022, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 132-141. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2022.19207.