Analyzing Data from the Academic Path of the Information Systems Course to Assist in the Revision of the Course Pedagogical Project

Abstract


The number of students entering higher education increased with the expansion of public policies aimed at the educational sector. With this, new problems began to gain prominence in the academic environment, such as evasion. In this way, this work proposes to analyze the data of the academic path of the Information Systems course at the Federal University of West Pará (UFOPA), with the objective of gathering contributions to assist in the revision of the Course Pedagogical Project (PPC) as a way of identifying and minimize the causes of dropout. Thus, through the semiautomated data extraction method, we were developed that answered the research questions and subsidized the identification of the main improvements to be implemented in the PPC.

Keywords: Academic evasion, higher education, Revision of the Course Pedagogical Project

References

G. Abbad, R. S. Carvalho, and T. Zerbini. 2006. Evasão em curso via internet: explorando variáveis explicativas. In RAE electron. São Paulo, Brasil

C. Anuradha and T. Velmurugan. 2015. A data mining based survey on student performance evaluation system. In 2014 IEEE International Conference on Computational Intelligence and Computing Research. 1-4.

Brasil. 2014. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Diário Oficial da União. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm

BRASIL(2018). 2018. Resolução nº. 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº. 13.005/2014 que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponível em: [link]. Acessado em 31 de Outubro de 2020.

I. Brito, H. Rabelo, A. Naschold, A. Ferreira, A. Burlamaqui, D. Rabelo, and R. Valentim. 2019. Uso de Mineração de Dados Educacionais para a classificação e identificação de perfis de Evasão de graduandos em Sistemas de Informação da UFRN. In Anais dos Workshops do VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2019). 159-168.

Patrícia Carla Oliveira Carneiro, Danilo Medeiros de Santana Collado, and Natália Fraga Carvalhais Oliveira. 2014. Extensão universitária e flexibilização curricular na UFMG. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG 2, 3, 4–26. https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/18951/15927.

Andrea S. Charão, Karina Wiechork, Marlon L. S. Rodrigues, and Fernando P. Barbosa. 2020. Explorando Resultados por Questão no Enade em Ciência da Computação para Subsidiar Revisão de Projeto Pedagógico de Curso. In Anais do Workshop sobre Educação em Computação (WEI 2020). Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 16–20.

Albanira Coelho. 2015. Professores da Ufopa marcam saída da greve para dia 26 de outubro. Disponível em: [link]. Acessado em 24 de Fevereiro de 2021.

M. P. Colpo, T. T. Primo, A. M. Pernas, and C. Cechinel. 2020. Mineração de Dados Educacionais na Previsão de Evasão: uma RSL sob a Perspectiva do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2020). 1102-1111.

Suelania Cristina Gonzaga de Figueiredo. [n.d.]. Atividades de Extensão: A Curricularização da Extensão no Ensino Superior. PRODUÇÃO ACADÊMICA E PLURALIDADE, 229.

Taciana Pontual Falcão, Danilo Araújo, Rozelma França, Ermeson Andrade, and Cesar França. 2018. Currículo da Licenciatura em Computação: uma Proposta Alinhada às Novas Diretrizes e Demandas Contemporâneas. Anais dos Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2018) 1, Cbie, 1108.

Ana Amália G. de Barros Torres Faria and Leandro S. Almeida. 2020. Adaptação Acadêmica de Estudantes do 1º Ano: Promovendo o Sucesso e a Permanência na Universidade. Revista Internacional de Educação Superior 7, 1-17.

F. Filho, T. Vinuto, and B. Leal. 2020. Análise de Classificadores para a Predição de Evasão de Campi de uma Instituição de Ensino Federal. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2020). 1132-1141.

Carmen Lia Remedi Fros. 2017. Curricularização Da Extensão: Sugestões Para a Implantação No Curso De Administração Da Unipampa. Dissertação. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil. [link].

G1. 2016. Em Santarém, servidores da Ufopa entram em greve e realizam passeata. Disponível em: [link]. Acessado em 24 de Fevereiro de 2021.

L. M. Garcia and R. S. Gomes. 2020. Visualização e Análise de Aprendizagem Realizada no Currículo no Ensino Superior. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2020). 1593–1602.

R. Hoed. 2016. Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de Computação. Dissertação (Mestrado Profissional em Computação Aplicada), Universidade de Brasília, Brasília, Brasil.

INEP. 2019. Censo da Educação Superior: Notas Estatísticas 2019. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

INEP. 2020. Resumo Técnico do Censo da Educação Superior 2018. Brasília, Brasil.

INEP. 2021. Resumo Técnico do Censo da Educação Superior 2019. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

L. Fernando Lima, Ingrid Silva, and Danielle R. Silva. 2019. Análise de Dados de Percursos Curriculares dos Alunos de Ciência da Computação da Universidade Federal da Paraíba. In RENOTE. 173-182.

M. C. Maia and F. S. Meireles. 2005. Evasão nos Cursos à Distância e sua relação com as Tecnologias da Informação e Comunicação. In Encontro da ANPAD. Brasília, Brasil.

MEC. 2015. MEC procura solução para greve e mantém diálogo com entidades. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/35449. Acessado em 24 de Fevereiro de 2021.

Carla Viviane Novais Cabral Oliveira, Marielce de Cássia Ribeiro Tosta, and Rodrigo Randow de Freitas. 2020. Curricularização da extensão universitária: uma análise bibliométrica. Brazilian Journal of Production Engineering 6, 2, 114-127. Edição Especial “Gestão Pública”.

Mayra Rodrigues Fernandes Ribeiro, Francisco Fabiano de Freitas Mendes, and Etevaldo Almeida Silva. 2018. Curricularização da extensão em prol de uma universidade socialmente referenciada. Revista Conexão UEPG 14, 3, 334-342.

A. S. Sadoyama, M. P. Santos K. P. Rezende, and G. Sadoyama. 2020. Evasão Escolar no Ensino Superior: Um Estudo de Revisão Sistemática. Revista de Psicologia, Educação e Cultura, 24, pages 92-103.

S. S. Sampaio, M. M. Rocha, S. M. Cavalcante, and M. V. Rodrigues. 2019. Fatores Determinantes para a Evasão Universitária: Um Estudo com Ingressantes do Curso de Ciências Contábeis de Universidades Federais da Região Nordeste. In XIX Colóquio Internacional de Gestão Universitária. Florianópolis, Brasil.

UNIFAP. 2021. Projeto Pedagógico do Curso (PPC). Disponível em: https://www2.unifap.br/relacoesinternacionais/sobre-o-curso/ppc/. Acessado em 18 de Agosto de 2021.

K. Y. Zanato and T. M. Ventura. 2017. Mineração em dados educacionais para avaliar evasão de alunos da área de tecnologia da informação. TCC (Especialização em Banco de Dados) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Computação, Cuiabá, Brasil.
Published
2022-04-24
NASCIMENTO, Roberto P.; SOUSA, Gabriela D. S. de; NASCIMENTO, Mariana W. B.; REIS, Josivan R.. Analyzing Data from the Academic Path of the Information Systems Course to Assist in the Revision of the Course Pedagogical Project. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 2. , 2022, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 189-196. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2022.19213.