Brazilian State of São Paulo curriculum and the Inova Educação Program: digital technologies and the new curricular guidelines

Abstract


With the approval of the BNCC (the Brazilian Common National Curricular Base) in 2018, all Brazilian states had to adapt their curricula to new guidelines.. In the state of São Paulo, the Curriculum has as its main pillars the concepts of integral education and active methodologies in learning. With these premises in mind, the Secretary of Education of the State of São Paulo created the Inova Educação Program, a proposal to guarantee structural changes in the state's public schools. The main changes were the reductionof class time, the increase of one class perday, and the inclusion of three new school subjects in the curriculum: "Life Project", "Elective", and "Technology and Innovation”. In this article, we seek to analyze the São Paulo Curriculum and the Inova Program, in order to understand how digital technologies are inserted in the new curricular guidelines of the State of São Paulo. As a result, we seek to contribute with subsidies for future research on the inclusionof the school subject of "Technology and Innovation" in schools, with regard to teacher training, curriculum in action, and the intercession of the new school subject with the recent complement of the BNCC in the area of Computer Science.

Keywords: Curriculum, São Paulo, Inova Educação, Digital Technologies

References

Conselho Nacional de Educação BRASIL. 2017. Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de Dezembro de 2017, que Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. [link]

Ministério da Educação BRASIL. 2018. Base Nacional Comum Curricular.

Bianca Bardi Castilho. 2021. A influência conservadora e empresarial na perpetuação da dualidade educacional no século XXI: o processo de implementação da reforma do Ensino Médio no Estado de São Paulo. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14740

Sandra Regina Santana Costa, Barbara Cristina Duqueviz, and Regina Lúcia Sucupira Pedroza. 2015. Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Psicologia Escolar e Educacional 19, 603–610. Publisher: Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE).

Ministério da Educação. 2013. DCN - Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. MEC, SEB, DICEI, Brasília. [link].

Ministério da Educação. 2022. BNCC Computação. [link].

Presidência da República. 1988. Constituição da República Federativa do brasil de 1988. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Presidência da República. 1996. LDB Lei 9.394. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Presidência da República. 2017. Lei 13.415. [link]

Rodrigo Pereira da Silva. 2021. Programa paulista inova educação (2020): o mercado adentrando a escola. Brazilian Journal of Development 7, 3, 23348–23367. https://www.brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/25960

Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. 2022. Parecer CNE/CEB nº 2/2022 – Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). [link]

Michel Desmurget. 2021. O maravilhoso mundo do digital na escola. In A Fábrica de Cretinos Digitais: os perigos das telas para nossas crianças (1a edição ed.). Vestígio, São Paulo, 111–136

Conselho Nacional de Educação (CNE). 2018. Resolução CNE/CP nº 4, de 17 de dezembro de 2018, que institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM). [link]

Secretária da Educação EFAPE. 2022. Inova Educação. https://inova.educacao.sp.gov.br/

Secretária da Educação EFAPE. 2022. Inova Educação. https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/

Débora Cristina Goulart and Felipe Alencar. 2021. Inova Educação na rede estadual paulista: programa empresarial para formação do novo trabalhador. Germinal: Marxismo e Educação em debate 13, 1, 337–366. https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/43759

Luana Aparecida de Oliveira Jorge. 2021. Transição Curricula Paulista: Programa Inova Educação e a Implementação do currículo do Ensino Médio. [link]

Barbara Kitchenham and Stuart Charters. 2007. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering (EBSE 2007-001). Technical Report. Department of Computer Science, University of Durham, Durham, UK, Keele University and Durham University Joint Report.

Imprensa MEC/CNE. [n.d.]. RESOLUÇÃO Nº 1, DE 4 DE OUTUBRO DE 2022 - Normas sobre Computação na Educação Básica - Complemento à BNCC. [link].

Bruno Cesar Costa Ribeiro Mira, José Lucas Pedreira Bueno, and Alcides Mariano Ribeiro. 2021. A intensificação do trabalho dos professores na rede pública do estado de São Paulo com o Programa Inova Educação. Communitas 5, 12, 170–184. https://revistas.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/5622

Antonio Flavio Barbosa Moreira and Vera Maria Candau. 2007. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 17–44

Omar Calazans Pereira. [n.d.]. Políticas Públicas de Orientação Profissional na Educação Básica: O Projeto de Vida no Programa Ensino Integral e no Programa Inova Educação. 152–157

Marília Gabriella Ribeiro Peres. 2021. Inovação na escola pública: polissemia do conceito e análise do Programa Inova Educação de São Paulo. [link].

Thayline Vieira Queiroz and Fernanda Catia Bozelli. [n.d.]. Componente Curricular Eletica e os efeitos de sentido sobre o perfil do professor. 3420–3426. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/15463

Carolina Moreira [UNIFESP Russo. [n.d.]. Vivência docente no componente curricular “projeto de vida”: entre a Inovação e a produção do fracasso Vivência docente no componente curricular “projeto de vida”: entre a Inovação e a produção do fracasso. https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/60556 Accepted: 2021-03-18T16:03:50Z Publisher: Universidade Federal de São Paulo.

Maluy Delgado da Silva and Vladimir Fernandes. [n.d.]. A contribuição da escola no preparo dos jovens do futuro: A proposta do Projeto de Vida das escolas do PEI | Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. 7, 6, 266–285. https://www.periodicorease.pro.br/rease/article/view/1370

Secretária da Educação São Paulo. 2019. Currículo Paulista - Educação Infantil e Ensino Fundamental. [link].

Secretária da Educação São Paulo. 2020. Currículo Paulista - Ensino Médio. [link]

Diego Mariano Valero. [n.d.]. Matemática Financeira como Eletiva do Programa Inova Educação do Governo do Estado de São Paulo. [link]
Published
2023-04-24
PEREIRA, Ayana Cristina Anselmo; FONSECA, Henrique Arakaki; LINHALIS, Flávia. Brazilian State of São Paulo curriculum and the Inova Educação Program: digital technologies and the new curricular guidelines. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 270-279. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2023.228290.