Norms, Guidelines and Didactic Material for the Teaching of Computing in Brazilian Basic Education

Abstract


On October 3, 2022, a document called ‘Norms on Computing in Basic Education - Complement to the Common National Base Curriculum’ was approved by the Brazilian Ministry of Education. This document presents skills and competencies for teaching Computing in Brazilian Basic Education. Norms implicate a series of challenges, such as the explicit need to train teachers and offer didactic materials suited to Brazilian needs. Facing these challenges, this work presents an analysis of these norms, especially concerning Computational Thinking in Elementary Schools, in comparison to the document called 'Guidelines for Teaching Computing in Basic Education’, from the Brazilian Society of Computing. The comparison between the documents serves as a basis for the presentation of unplugged didactic material for teaching Computing. It is identified that the norms and guidelines are related, as well as the didactic material is strongly linked to them. This work especially contributes to the area of Computer Education, through a discussion comparative and encourages that the didactic material of Computing Unplugged will be used in all Elementary Schools.

Keywords: Teaching Computing, Norms for Teaching Computing, Guidelines for Teaching Computing, Computational Thinking, Unplugged Didactic Material, Basic Education

References

Brasil. 2022. Resolução que define normas sobre Computação na Educação Básica. Diário Oficial da Nação. [link].

Marcia E. Jochims Kniphoff da Cruz, Samanta Ghisleni Marques, Felipe Schulz, and Joseani Taiz Radtke. 2019. Diretrizes de Computação para a Educação Básica como Nova Perspectiva para a Inclusão Digital. Anais do XXVII Ciclo de Palestras sobre Novas Tecnologias na Educação, 237–242. [link].

Brasil. 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Ministério da Educação. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

Seymour Papert. 2008. A Máquina Das Crianças: Repensando A Escola Na Era Da Informática. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 12. https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v12i12.2971.

Wilk Oliveira, Adão Cambraia, and Lucas Hinterholz. 2021. Pensamento Computacional por meio da Computação Desplugada: Desafios e Possibilidades. Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, 468-477. https://doi.org/10.5753/wei.2021.15938.

Sociedade Brasileira de Computação (SBC). 2017. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. [link].

Marcia E. J. Kniphoff da Cruz, Samanta Ghisleni Marques, and Wilk Oliveira. 2021.Desenvolvimento e Avaliação de Material Didático Desplugado para o Ensino de Computação na Educação Básica. Revista Brasileira De Informática Na Educação, 29, 160–187. https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.160.

Heather Sherwood, Wei Yan, Ruohan Liu, Wendy Martin, Alexandra Adair, Cheri Fancsali, Edgar Rivera-Cash, Melissa Pierce, and Maya Israel. 2021. Diverse Approaches to School-wide Computational Thinking Integration at the Elementary Grades: A Cross-case Analysis. SIGCSE 2021 - ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 253-259. https://doi.org/10.1145/3408877.3432379.

Wing, Jeanette M. 2010. Computational Thinking: What and Why?. http://www.cs.cmu.edu/CompThink/resources/TheLinkWing.pdf.

Brasil. 2022. Parecer Homologado Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério Da Educação, Conselho Nacional De Educação. [link].

Brasil. 2022. Computação Complemento à BNCC. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. [link].

Projeto Unisc Inclusão Digital. 2019. Material Didático de Computação Desplugada do Projeto Unisc Inclusão Digital (Projeto UID), 2019. http://projetouid.weebly.com.

Aycan Çelik Kirçali and Nesrin Özdener. 2022. A Comparison of Pugged and Unplugged Tools in Teaching Algorithms at the K-12 Level for Computational Thinking Skills. Technology, Knowledge and Learning (2022). https://doi.org/10.1007/s10758-021-09585-4.

Marcia Elena Jochims Kniphoff da Cruz. 2018. Produção Didática do Estudante de Licenciatura em Computação, Epistemologia Genética e Neurociência Cognitiva. Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação (PPGIE). Centro de Estudos Interdisciplinares em Novas Tecnologias da Educação (CINTED). Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). http://hdl.handle.net/10183/180543.

António R. Damásio. 2011. E o Cérebro Criou o Homem. Tradução: Laura Teixeira Motta. Companhia das Letras. [link].
Published
2023-04-24
KNIPHOFF DA CRUZ, Marcia Elena Jochims; MARQUES, Samanta Ghisleni; TAVARES, Tainã Ellwanger; OLIVEIRA, Wilk; SEELIG, Gustavo Baumgarten. Norms, Guidelines and Didactic Material for the Teaching of Computing in Brazilian Basic Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 337-346. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2023.228332.