CodeBô: design and evaluation of a puzzle game for teaching data structures
Abstract
Programming courses have historically shown high rates of retention and dropout .Researchers seek to address this problem in different ways. Among these approaches, the use of educational games in the classroom stands out.Although there are many games focused on logic, algorithms, and computational thinking, there are limited games that cover data structure topics.This paper aims to present the development process of the code puzzle game CodeBô to aid in teaching data structures.The game was developed based on Flow Theory and the Zone of Proximal Development. To evaluate its effectiveness, a case study was conducted with players of various profiles. Evaluation using E-GameFlow showed positive results in terms of improved knowledge, concentration, goal clarity, feedback, challenge, and autonomy. The study includes a triangulation of logs and qualitative data to gain a deeper understanding of E-GameFlow-related issues.References
Araujo, L. G. and Junior, J. C. L. (2015). Estado de fluxo e zona de desenvolvimento proximal: A aprendizagem do jogador como elemento norteador do game designer. Proceedings of Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital (SBGAMES’15). SBC, Teresina, PI, BR. ISSN, pages 2179–2259.
Araujo, L. G. J., Bittencourt, R. A., and Santos, D. M. B. (2018). Contextualized spiral learning of computer programming in brazilian vocational secondary education. In 2018 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pages 1–9.
Bennedsen, J. and Caspersen, M. E. (2007). Failure rates in introductory programming. AcM SIGcSE Bulletin, 39(2):32–36.
Creswell, J. W. and Creswell, J. D. (2021). Projeto de pesquisa-: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Penso Editora.
Csikszentmihalyi, M. and Csikzentmihaly, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience, volume 1990. Harper & Row New York.
Ferraz, A. P. d. C. M. and Belhot, R. V. (2010). Taxonomia de bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & produção, 17:421–431.
Fu, F.-L., Su, R.-C., and Yu, S.-C. (2009). Egameflow: A scale to measure learners’ enjoyment of e-learning games. Computers & Education, 52(1):101–112.
Gomes, L. S. G. and Araujo, L. G. d. J. (2020). AvaliaÇÃo e construÇÃo de jogos educacionais como suporte do processo de ensino-aprendizagem de estrutura de dados. Anais da 17ª Jornada UNIFACS de Iniciação Científica.
Higuchi, V., da Rocha, R. V., dos Santos Bezerra, D., and Goya, D. H. (2021). Algobot: jogo sério para o desenvolvimento do pensamento computacional. Proceedings of Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital (SBGAMES’20). SBC, Gramado, RS, BR. ISSN 2179-2259.
Horn, B., Hoover, A. K., Barnes, J., Folajimi, Y., Smith, G., and Harteveld, C. (2016). Opening the black box of play: Strategy analysis of an educational game. In Proceedings of the 2016 Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, pages 142–153.
Prensky, M. (2021). Aprendizagem baseada em jogos digitais. Editora Senac São Paulo.
Rabin, S. et al. (2011). Introdução ao desenvolvimento de games. Cengage Learning, Sao Paulo, SP.
VYGOTSKY, L. S. (1988). A formação social da mente. brasileira. São Paulo, Martins.
Watson, C. and Li, F. W. (2014). Failure rates in introductory programming revisited. In Proceedings of the 2014 conference on Innovation & technology in computer science education, pages 39–44.
Araujo, L. G. J., Bittencourt, R. A., and Santos, D. M. B. (2018). Contextualized spiral learning of computer programming in brazilian vocational secondary education. In 2018 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pages 1–9.
Bennedsen, J. and Caspersen, M. E. (2007). Failure rates in introductory programming. AcM SIGcSE Bulletin, 39(2):32–36.
Creswell, J. W. and Creswell, J. D. (2021). Projeto de pesquisa-: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Penso Editora.
Csikszentmihalyi, M. and Csikzentmihaly, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience, volume 1990. Harper & Row New York.
Ferraz, A. P. d. C. M. and Belhot, R. V. (2010). Taxonomia de bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & produção, 17:421–431.
Fu, F.-L., Su, R.-C., and Yu, S.-C. (2009). Egameflow: A scale to measure learners’ enjoyment of e-learning games. Computers & Education, 52(1):101–112.
Gomes, L. S. G. and Araujo, L. G. d. J. (2020). AvaliaÇÃo e construÇÃo de jogos educacionais como suporte do processo de ensino-aprendizagem de estrutura de dados. Anais da 17ª Jornada UNIFACS de Iniciação Científica.
Higuchi, V., da Rocha, R. V., dos Santos Bezerra, D., and Goya, D. H. (2021). Algobot: jogo sério para o desenvolvimento do pensamento computacional. Proceedings of Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital (SBGAMES’20). SBC, Gramado, RS, BR. ISSN 2179-2259.
Horn, B., Hoover, A. K., Barnes, J., Folajimi, Y., Smith, G., and Harteveld, C. (2016). Opening the black box of play: Strategy analysis of an educational game. In Proceedings of the 2016 Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, pages 142–153.
Prensky, M. (2021). Aprendizagem baseada em jogos digitais. Editora Senac São Paulo.
Rabin, S. et al. (2011). Introdução ao desenvolvimento de games. Cengage Learning, Sao Paulo, SP.
VYGOTSKY, L. S. (1988). A formação social da mente. brasileira. São Paulo, Martins.
Watson, C. and Li, F. W. (2014). Failure rates in introductory programming revisited. In Proceedings of the 2014 conference on Innovation & technology in computer science education, pages 39–44.
Published
2025-04-07
How to Cite
ARAUJO, Luis Gustavo de Jesus; SILVA, Andreia Pinheiro dos Santos.
CodeBô: design and evaluation of a puzzle game for teaching data structures. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 27-36.
ISSN 3086-0733.
DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2025.4893.
