An Experience Report on Student Support in an Algorithms Course

  • Júlia Zoffoli Caçador UFJF
  • Robert Gonçalves Vieira de Souza UFJF
  • Davi Luís de Faria Rocha UFJF
  • Gabriel Mattos UFJF
  • Luiz Gustavo Ferreira Nazareth UFJF
  • Marcelo Ian Rezende Menezes UFJF
  • Hiero Henrique Barcelos Costa UFJF
  • João Stephan Silva Maurício UFJF
  • Augusto de Filippo Cavalini UFJF
  • Gabriel Henrique de Souza UFJF
  • Pedro Henrique Dias Valle USP
  • Joventino de Oliveira Campos UFJF

Abstract


Teaching Algorithms faces several challenges due to the heterogeneity of classes, with students presenting different levels of knowledge and motivation. In order to offer support to students with difficulties, the “Aulões”methodology was implemented, which involved content reviews, practical exercises and a space to clarify questions, promoting interaction and collaboration between participants. Those responsible for the “Aulões”reported their experiences, pointing out benefits and difficulties, and highlighting the environment conducive to the development of teaching skills and the exchange of knowledge. Student feedback was collected to evaluate the effectiveness of the Aulões and improve future editions, with the results indicating a positive impact on participants’ academic performance, reinforcing the importance of these support activities.

References

de Almeida Valle, A., Bedeschi, A. C., Pinto, D. P., Rubim, D. F., Mendes, J. C., and Sarmento, P. P. S. (2018). O potencial de transformação e mehoria da graduação exercido pelos grupos pet. In Proceedings of the 46 Brazilian Congress of Engineering Education, COBENGE. Associação Brasileira de Educação em Engenharia.

Figuerêdo, J. S. L., Machado, J. G., Lima, S. V., da Silva Cerqueira, C. S., and Pereira, C. P. (2021). Percepção do ensino-aprendizagem da monitoria de algoritmos e programação em cursos de engenharia na perspectiva de estudantes, monitores e professores. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29:1433–1462.

Giraffa, M. M. and da Costa Mora, M. (2013). Evasão na disciplina de algoritmo e programação: um estudo a partir dos fatores intervenientes na perspectiva do aluno. In Congresos CLABES.

Holanda, M., Bandeira, I. N., Castanho, C. D., de Sousa, A. B., and da Silva, D. (2024). Programa de monitoria da disciplina de programação introdutória na universidade de brasília. Revista Brasileira de Informática na Educação, 32:157–180.

Martins, I. L. (2007). Educação tutorial no ensino presencial: uma análise sobre o pet. PET–Programa de Educação Tutorial: estratégia para o desenvolvimento da graduação. Brasília: Ministério da Educação.

Moraes, T. N. and Nakamoto, P. T. (2024). Educação em jogo: Os possíveis aspectos negativos do uso da gamificação nos processos de ensino na educação profissional e tecnológica. Educação, 49.

Morais, C., MENDES NETO, F., and Osório, A. (2020a). Dificuldades e desafios do processo de aprendizagem de algoritmos e programação no ensino superior: uma revisão sistemática de literatura. Research, Society and Development, 9.

Morais, C. G. B., Mendes Neto, F. M., and Osório, A. J. M. (2020b). Difficulties and challenges in the learning process of algorithms and programming in higher education: a systematic literature review. Research, Society and Development, 9(10):e9429109287.

Mota, A. F. S., Ferreira, D. S., Toledo, E. M., Sales, F. O., Iwashima, G. C., Borges, J. V. L., Souza, L. A. M., Santos, V. O., Moraes, V. R., Goulart, V. M. A., and Corrêa, Y. R. (2019). Sobre a atuação na graduação dos getianos da engenharia computacional. Research, Society and Development, 7.

Oliveira, S., Pereira, M., and Teixeira, F. A. (2021). Mit app inventor como ambiente de ensino de algoritmos e programação. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, pages 61–70, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Raabe, A. L. A. and Silva, J. d. (2005). Um ambiente para atendimento as dificuldades de aprendizagem de algoritmos. In XIII Workshop de Educação em Computação (WEI’2005). São Leopoldo, RS, Brasil, volume 3. sn.

Santos, A., Gomes, A., and Mendes, A. (2013). A taxonomy of exercises to support individual learning paths in initial programming learning. pages 87–93.

Vieira, C. E. C., Lima Junior, J. A. T. d., and Vieira, P. d. P. (2015). Dificuldades no processo de aprendizagem de algoritmos: uma análise dos resultados na disciplina de al1 do curso de sistemas de informação da faeterj – campus paracambi. Cadernos UniFOA, 10(27):5–15.
Published
2025-04-07
CAÇADOR, Júlia Zoffoli et al. An Experience Report on Student Support in an Algorithms Course. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 267-277. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2025.4875.