Unplugged computing as a tool for evaluating Object-Oriented concepts in Higher Education

  • Andreza B. Mourão UEA
  • Henrique T. Jardim UEA
  • Diego A. Belarmino UEA
  • Luiza M. D. Schirmer UEA
  • Alyson S. Silva UEA
  • Raimundo Williame Rocha de Melo UEA

Abstract


This article presents an experience report based on the development and application of the card game “Cartas de Classe”, with the proposal of evaluating students’ learning in object-oriented concepts. Using cards that represent classes, objects, attributes, and methods, where participants interact with elements that represent entities of everyday university life, identifying actions that they perform. The experience seeks to stimulate logical thinking, decomposition, pattern recognition, and abstraction, promoting student engagement and practical understanding of concepts. The results indicate that the methodology used facilitates student engagement and collaborative learning.

References

Bell, T., Alexander, J., Freeman, I., and Grimley, M. (2009). Computer science unplugged: School students doing real computing without computers. New Zealand Journal of applied computing and information technology, 13(1):20–29.

Brasil (2024). BNCC: Base Nacional Comum Curricular. Acessado em: 05/12/24, Disponível em: [link].

Castañon, G. A. (2015). O que é construtivismo. Cadernos de História e Filosofia da Ciência, 1(2):209–242.

dos Santos, N. S., Andressa de Souza, S. M., da Silva Junior, N. P., Herculani, J. B., de França Tonhão, S., de Araujo Cadette, W., and Prates, J. M. (2023). Uma contribuição na inserção da computação nas escolas rurais por meio de computação desplugada. In Anais do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 145–153. SBC.

Farias, E. J., de Carvalho, W. V., de Matos, M. E. G., Rodrigues, G., Castro, J. M., and dos Santos, A. D. (2020). Pensamento computacional e a ação computacional por ensino remoto: Um relato de experiência de uso do appinventor em meio a pandemia de covid-19. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1523–1532. SBC.

Guarda, G. F., de Rezende, S. M., and da Silva Pinto, S. C. C. (2022). Compreendendo as três partes fundamentais dos algoritmos com o auxílio da computação desplugada: relato de experiência. In Anais do II Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 125–131. SBC.

Hyury, A., Mercês, S., Coqueiro, T., Ruiz, I., Carvalho, T., and Jailton, J. (2024). Principais aplicações da computação desplugada no ensino fundamental ii: Um mapeamento sistemático da literatura. In Anais do XXX Workshop de Informática na Escola, pages 320–330, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Junior, C. R. B. and de Faria Sforni, M. S. (2021). Possibilidades do pensamento computacional: um novo olhar teórico. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 943–952. SBC.

Lopes, S., Moreira, T., and Rocha, J. A. S. (2022). Jogos tradicionais: Educação e ensino. ERAS—European Review of Artistic Studies, 13(1):1–14.

Mourão, A. B. and Netto, J. F. (2019). Modelo Inclusivo de Desenvolvimento de Objetos de Aprendizagem Acessíveis. 2019. 206 f. PhD thesis, Tese (Doutorado em Informática)-Universidade Federal do Amazonas, Manaus (AM).

Mourão, A. B. and Netto, J. F. (2020). Modelo inclusivo de desenvolvimento de objetos de aprendizagem acessíveis para apoiar a educação inclusiva. In Anais dos Workshops do IX Congresso Brasileiro de Informática na Educação, pages 42–51. SBC.

Mourão, A., Ribeiro, D., Junior, G. S., Jardim, H., and Monteiro, P. (2024). Meitea: Modelo educacional inclusivo desenvolvido para orientar e recomendar estratégias educacionais e adaptações para estudantes com tea no ensino superior. In Anais do III Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão, pages 106–117, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Nunes, A. V., Maia, D. K., de Oliveira, L. M., Cruz, M. N., Desidério, S. B., da Silva Pinheiro, V. M., and Marques, A. B. (2024). Oficinas de introdução ao pensamento computacional conduzidas por mulheres: uma contribuição para a representatividade feminina. In Anais do IV Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 193–203. SBC.

Oliveira, C. M., Pereira, R., Galvão, L., Peres, L., and Schultz, E. (2019). Utilização de desafios para o desenvolvimento do pensamento computacional no ensino superior: um relato de experiência. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 30, page 2005.

Oliveira, G. C. and Boff, E. (2023). Code dungeon: um serious game para auxiliar no aprendizado de programação. In Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 581–590. SBC.

Santos, A. E. D., da Silva, T. R., dos Santos, F. G., de Almeida, F. F., Valério, J. R., and da Silva Aranha, E. H. (2020). Ensino de redes de computadores mediado por tecnologias educacionais: um mapeamento sistemático da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 18(1).

Souza, R. N. et al. (2023). Ambiente virtual interativo e inclusivo de libras (aviilib): aplicando as estratégias do pc e engajando os estudantes com elementos de gamificação. In Anais do CBIE - II WPCI, pages 75–86. SBC.

Sun, L., Guo, Z., and Hu, L. (2023). Educational games promote the development of students’ computational thinking: a meta-analytic review. Interactive Learning Environments, 31(6):3476–3490.

Thiago R. da Silva, Leilson Dutra da Silva, L. L. D. and Garcia, R. D. N. S. (2020). Construção de jogos não digitais por alunos–um relato de experiência. Revista Novas Tecnologias na Educação, 18(1).

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.

Zeng, J., Parks, S., and Shang, J. (2020). To learn scientifically, effectively, and enjoyably: A review of educational games. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2):186–195.

Ziviani, P., Beder, D. M., and Otsuka, J. L. (2022). Um estudo sobre recomendações para o design de jogos educacionais multiplayer. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 427–439. SBC.
Published
2025-04-07
MOURÃO, Andreza B.; JARDIM, Henrique T.; BELARMINO, Diego A.; SCHIRMER, Luiza M. D.; SILVA, Alyson S.; MELO, Raimundo Williame Rocha de. Unplugged computing as a tool for evaluating Object-Oriented concepts in Higher Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 347-356. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2025.5242.