Experience report: a playful instrument for learning and applying Discrete Mathematics concepts

  • Andreza Bastos Mourão UEA
  • Laissa Martins de Brito UEA
  • Fátima Souza do Nascimento UEA
  • Raimundo Williame Rocha de Melo UEA

Abstract


This article reports an experience involving the development and evaluation of a learning instrument designed to reinforce knowledge and understanding of concepts addressed in the Discrete Mathematics course. The learning tool employed strategies based on computational thinking and was implemented using an observation method that enabled immediate pedagogical interventions to strengthen concepts and symbols. As a result, the approach positively impacted students’ abilities in comprehension, application, and logical reasoning, particularly in dealing with truth table concepts.

References

Almeida, F. S., de Oliveira, P. B., and dos Reis, D. A. (2021). A importância dos jogos didáticos no processo de ensino aprendizagem: Revisão integrativa. Research, Society and Development, 10(4):e41210414309–e41210414309.

BNCC (2024). Base nacional comum curricular. In República Federeativa do Brasil. Governo Federal. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP Nº2 de 20/12/2019. Acessado em: Outubro de 2024, Disponível em: [link], pages 22–24.

Cordenonzi, W. H., Del Pino, J. C., and Cardoso, V. M. (2021). Analisando o desenvolvimento do pensamento computacional na disciplina matemática discreta. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29:880–902.

da Rosa, C. and Furlan, F. (2022). Dificuldades de aprendizagem. Monumenta-Revista de Estudos Interdisciplinares, 3(5):42–73.

da Silva, I. S. F., Junior, J. D. A., and Falcão, T. P. (2022). Panorama sobre iniciativas para promover o pensamento computacional no ensino superior brasileiro. In Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (EDUCOMP), pages 88–98. SBC.

de Souza, R. L. C. and Pereira, E. (2020). Jogo “dados da tabela verdade” para o ensino de logica matematica. Proceeding Series of the Brazilian Society of Computational and Applied Mathematics, 7(1).

dos Santos, A. C., de Oliveira Santos, J., and de Brito Araujo, M. J. (2020). Lúdico como ferramenta da psicopedagogia no desenvolvimento integral das crianças. Educte: Revista Científica do Instituto Federal de Alagoas, 10(1):1175–1183.

Ferreira, S. M., Nascimento, C., and Pitta, A. P. (2020). Jogos didáticos como estratégia para construção do conhecimento: uma experiência com o 6° ano do ensino fundamental. Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro II, 5(9):87–94.

Gonçalves, I., Braga, R., Campos, F., and Scortegagna, L. (2023). Logic tei, um jogo educacional para auxiliar no processo de aprendizagem de matemática discreta. Lynx, 3:1–8.

Lopes, A., Mourão, A., and Netto, J. F. (2019). Analisando a aprendizagem da matemática por meio da ferramenta fuzzy. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 30, page 1461.

Marques, V. C. and Gamez, L. (2023). O pensamento computacional na educação infantil por meio de jogos. Internet Latent Corpus Journal, 13(1):21–31.

Martins, J. F., Mourão, A. B., Nascimento, G. R., de Souza Fernandes, L. C., and da Silva Vieira, N. A. (2022). Pcedu: Uma plataforma colaborativa educacional para gerenciar atividades utilizando as estratégias do pensamento computacional e a educação inclusiva. In Anais do I Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão, pages 127–138. SBC.

Mourão, A., Ribeiro, D., Junior, G. S., Jardim, H., and Monteiro, P. (2024). Meitea: Modelo educacional inclusivo desenvolvido para orientar e recomendar estratégias educacionais e adaptações para estudantes com tea no ensino superior. In Anais do III Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão, pages 106–117, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Pereira, I. B., Santos, J., and Suárez, P. (2019). Análise de uma aplicação gamificada para o aprendizado de matemática discreta. In Brazilian Symposium on Computers in Education - SBIE), volume 30, page 636.
Published
2025-04-07
MOURÃO, Andreza Bastos; BRITO, Laissa Martins de; NASCIMENTO, Fátima Souza do; MELO, Raimundo Williame Rocha de. Experience report: a playful instrument for learning and applying Discrete Mathematics concepts. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 368-379. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2025.5245.