Interactive Origami: Plugged and Unplugged Approaches in Mathematics Education

  • Aline Goppinger IFSul
  • Rafaela de Andrades Germano IFRS
  • Aline Silva De Bona IFRS
  • Anelise Kologeski IFRS

Abstract


Mathematics and technology are related disciplines, although mathematics is often considered diffifficult and does not appeal to students. But by exploring concepts in plugged and unplugged activities, it is possible to arouse students' interest. Using JavaScript, CSS and HTML, an algorithm was created for folding a fox, stimulating Computational Thinking. The activity was applied in four classes: two from 6th grade, which worked with flat figures, measurements and algorithms, and two from 7th grade, which explored Pythagoras, geometric properties and audio description for the inclusion of a student with low vision. The playful and technological approach made teaching more dynamic, connecting theory and practice, allowing for clear student engagement.

References

BASSO, M.; RODRIGUES NOTARE, M. Pensar-com Tecnologias Digitais de Matemática Dinâmica. RENOTE, Porto Alegre, v. 13, n. 2, 2015. DOI: 10.22456/1679-1916.61432. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 dez. 2024.

BONA, A. S. (Organizadora). (Des)Pluga: o pensamento computacional atrelado a atividades investigativas e a uma metodologia inovadora. São Paulo: Pragmatha, 2021. 374 p.

BONA, A. S. D; BASSO, M. V. A. Modelagem de Matemática em Situações Criativas e o Algoritmo mediado pelo Pensamento Computacional. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 213-224. DOI: 10.5753/wie.2023.234379.

BONA, A. S. D; KOLOGESKI, A. L; BASSO, M. V. A. A DOBRADURA DE PAPEL: UM OBJETO-DE-PENSAR (DES)PLUGADO QUE MOBILIZA O APRENDER A APRENDER MATEMÁTICA COM O PENSAMENTO COMPUTACIONAL.. In: Anais do Encontro Gaúcho de Educação Matemática. Anais...Bagé(RS) UNIPAMPA, 2024. Disponível em: [link]. Acesso em: 18/12/2024

BORTOLOSSI, Humberto José. Criando conteúdos educacionais digitais interativos em matemática e estatística com o uso integrado de tecnologias: GeoGebra, JavaView, HTML, CSS, MathML e JavaScript. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo , v. 1, pág. 27, 2024. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 jun. 2024.

FERNANDEZ, M.; CORTÉS, M. Introdução à Computação. 1ª ed. Fortaleza: RDS Editora, 2009.

GERMANO, R. A Integração de Dobraduras e o Pensamento Computacional na Educação Matemática para Alunos com Deficiência Visual no Ensino Básico. 2024. 103 f. Trabalho de Conclusão de Curso Licenciatura em Matemática. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - Campus Osório, Osório, RS, 2024. Disponível em: [link]

GOMES, F.; SOUZA, M. Projeto de Aprendizagem e as Ferramentas da Web 2.0: Uma Experiência na Sala de Aula. In: Simpósio de Mulheres na Computação (WIE), 2023. Disponível em: [link]. Acesso em: 14 dez. 2024.

MAGALHÃES, M. B. Uma metodologia de projeto interdisciplinar de iniciação científica no Ensino Médio Integrado em Informática: um movimento de profissionais-pesquisadores. 2024. 128 f. Dissertação do Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - Campus Porto Alegre, Porto Alegre, RS, 2024. Disponivel em: [link]

MATSUBARA, R.; CECCONELLO, A. C; COSTA, J. A; BONA, A. S. D; LEMOS, J; KOLOGESKI, A. Uma Oficina de Dobradura de Sacolas Plásticas Aliando o Pensamento Computacional com Atividades Desplugadas no Ensino Fundamental. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 192-201. DOI: 10.5753/wie.2023.234375.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO (OCDE). Avaliação e Quadro Analítico de 2022. OECD Publishing, Paris, 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 14 dez. 2024.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO (OCDE). Avaliação e Estrutura Analítica do PISA 2022. OECD Publishing, Paris, 2023. Disponível em: [link]. Acesso em: 14 dez. 2024.

SILVA, AS; ALVES, PR Uma abordagem para planejamento de aulas interdisciplinares com Pensamento Computacional para Educação Básica. In: Educomp 2023. Disponível em: [link]. Acesso em: 14 dez. 2024.

VICARI, RM; MOREIRA, A.; MENEZES, PB Pensamento Computacional: Revisão Bibliográfica. 192p., 2018.

WING, JM Pensamento Computacional. Comunicações da ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35, mar. 2006.
Published
2025-04-07
GOPPINGER, Aline; GERMANO, Rafaela de Andrades; DE BONA, Aline Silva; KOLOGESKI, Anelise. Interactive Origami: Plugged and Unplugged Approaches in Mathematics Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 380-390. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2025.5308.