Irrigation Automation with Arduino in Seedling Production Education: An Extension Project for Basic Education Students

  • Isaque P. Romualdo IFGoiano
  • Gabriel V. A. Santos IFGoiano
  • Tiago C. Ferreira IFGoiano
  • Thalia S. Santana IFGoiano
  • Ramayane B. Braga IFGoiano
  • Marcela D. França IFGoiano

Abstract


Contemporary education faces challenges in preparing students for a technological world, especially in elementary education. Educational robotics facilitates literacy and scientific literacy through experimental learning, which stimulates creativity and critical thinking. Aligned with the National Common Curricular Base (BNCC), this study aims to describe a practical activity with students from the 1st to the 3rd grade of elementary school, linked to an extension project that includes the seedling production axis. The children designed and named components of the Arduino, as well as understood the functioning of the prototype, integrating science and literacy interactively.

References

Alves, M., Carvalho, W., & Burlamaqui, A. (2024). Prática em Robótica Educacional no Ensino Religioso: construção de timeline. In Anais do I Simpósio Brasileiro de Computação na Educação Básica, (pp. 131-135). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/sbceb.2024.1709

Barreto, A., Boente, A., & Rosa, P. (2023). Cognição através da Robótica Educacional: Perspectivas no desenvolvimento das Ciências. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 271-281). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wei.2023.230732

Brum, M., & da Cruz, M. (2017). Gamificação para o Ensino de Computação na Educação Básica. In Anais do XXV Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 2100-2109). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wei.2017.3543

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação (MEC).

Cardozo, G. D. (2017). A robótica como ferramenta aplicada à educação (Monografia de conclusão de curso). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia, Campus Valença.

UNESCO (2015). Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015. 44 p.

De Sousa, F. J. F, da Silva Cavalcante, L. V., & Del Pino, J. C. (2021). Alfabetização científica e/ou letramento científico: reflexões sobre o Ensino de Ciências. Revista Educar Mais, 5(5), 1299–1312. DOI: 10.15536/reducarmais.5.2021.2528

Ferreira, T. C. de S., & Schlickmann, M. S. P. (2022). A teoria histórico-cultural e a educação escolar numa perspectiva humanizadora. Revista Ibero-Americana de Estudos Em Educação, 17(esp.1), 0643–0660. DOI: 10.21723/riaee.v17iesp.1.15753

Hemann, L., & Bulegon, A. (2023). Arduino e TinkerCad: recursos potenciais para desenvolver a Cultura Digital em estudantes da Educação Básica. In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola, (pp. 439-450). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wie.2023.234775

Jesús, C., Pereira, F., Costa, D., Silva, D., Oliveira, E., Baptista, L., da Cruz, O., & Bittencourt, R. (2021). Estudantes Ensinando Computação para a Comunidade: Uma Experiência através do TISP. In Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, (pp. 162-172). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/educomp.2021.14482

Ledur, J. R. (2022). Natureza da ciência e ensino de ciências na sociedade em rede: percepções de estudantes da educação básica / José Ricardo Ledur. – 2022.

Machado, V., Amorim, T., & Barros, P. (2021). Interdisciplinaridade no ensino de física e computação na educação básica: relato de experiência de um curso de formação inicial e continuada sob a perspectiva na construção de experimentos. In Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, (pp. 246-254). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/educomp.2021.14491

OECD (2018), Relatórios Econômicos OCDE: Brasil 2018, OECD Publishing, Paris, DOI: 10.1787/9789264290716-pt

QUEIROZ, A. C. Escolas do século XIX, professores do século XX e alunos do século XXI? : A subjetivação no discurso sobre a educação escolar. 2016. 120 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2016.

Sales, S., Silva, R., Sobreira, E., & Nascimento, M. (2017). Utilizando Scratch e Arduino como recursos para o ensino da Matemática. In Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola, (pp. 538-547). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/cbie.wie.2017.538

SBC (2019). Diretrizes da Sociedade Brasileira de Computação para o Ensino de Computação na Educação Básica. 2019.

SBC (2022). Relatório anual da SBC 2021-2022, [link]

Sousa, R., & Oliveira, C. (2023). Linguagem Visual para Arduino na Educação Básica como Possibilidade Metodológica. In Anais do VIII Congresso sobre Tecnologias na Educação, (pp. 262-271). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/ctrle.2023.232726
Published
2025-04-07
ROMUALDO, Isaque P.; SANTOS, Gabriel V. A.; FERREIRA, Tiago C.; SANTANA, Thalia S.; BRAGA, Ramayane B.; FRANÇA, Marcela D.. Irrigation Automation with Arduino in Seedling Production Education: An Extension Project for Basic Education Students. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 526-536. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2025.5405.