Libras ABC: Application to aid learning the Brazilian Sign Language

  • Heloneida Coelho IFAP
  • Olavo Brito Neto IFAP

Abstract


Educational applications can stimulate student interest and contribute to the teaching-learning method. It is known that students use electronic devices a lot, and that they can be used to good pedagogical practices. This paper presents the development of an ducational application for teaching Brazilian Sign Language (Libras), for Android, as a way to encourage the use of technology in education. The adopted methodology involved a brief bibliographical study about the theme and the development of a mobile app prototype. The result turned out to be plausible by demonstrating that application use can contribute to the educational system.

Keywords: Brazilian Sign Language, Learning, Educational Application, Technology

References

BASSO, Idavania Maria de Souza; STROBEL, Karin Lilian, MASUTTI, Mara. Metodologia de Ensino de Libras – L1. Universidade Federal de Santa Catarina Licenciatura em Letras-Libras na Modalidade a Distância. Florianópolis-SC, 2009.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Caderno de educação especial: a alfabetização de crianças com deficiência: uma proposta inclusiva/ Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2014. 48P.

COELHO, Heloneida; BRITO NETO, Olavo. Desenvolvimento de Aplicativo para Ensino de Língua Portuguesa. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 1164, nov. 2019. ISSN 2316-6541. Disponível em: https://brie.org/pub/index.php/wie/article/view/8629>. Acesso em: 06 dez. 2019. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1164.

KARNOPP, L. – Língua de Sinais Brasileira: Estudos Linguísticos. PortoAlegre: ArtMed, 2004.

MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Vozes, 2013.

MANTOAN, Maria Teresa Egler, Rosangela Gavioli Pietro; Valeria Amorim Arantes, Inclusão Escolar: pontos e contrapontos – São Paulo : Summus, 2006. – p.103.

PASSINI, L. H. S. and Campos, G. H. B. (2018). A rota da aprendizagem: seriam os games uma via?. In VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2018), Anais do XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2018). Disponível em: . Acesso em 18 de Setembro de 2019.

SANTANA, Bianca ; ARAÚJO, Luis ; BITTENCOURT, Roberto . Computação e Eu: Uma Proposta de Educação em Computação para o Sexto Ano do Ensino Fundamental II. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI-SBC), 27. , 2019, Belém. Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, july 2019 . p. 21-30. ISSN 2595-6175.

VAN DIJCK, J. (2006) Picturizingscience: The sciencedocumentary as multimediaspectacle. InternationalJournalof Cultural Studies, vol. 9, n. 5.
Published
2020-06-30
COELHO, Heloneida; BRITO NETO, Olavo. Libras ABC: Application to aid learning the Brazilian Sign Language. In: NATIONAL COMPUTING MEETING OF FEDERAL INSTITUTES (ENCOMPIF), 7. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 29-36. ISSN 2763-8766. DOI: https://doi.org/10.5753/encompif.2020.11065.