Aplicação de Sistema Embarcado Linux em Chatbot Acadêmico

  • Ana C. S. Abreu IFCE
  • Erik J. F. do Nascimento IFCE
  • Filipe A. Lira IFCE
  • Sandro C. S. Jucá IFCE

Abstract


It is often observed barriers of communication and transmission of information on higher education institutions. Conversational agents aimed at meeting the students can be used to overcome these problems, but there are still many universities that have not joined the technology. In this study are addressed the challenges faced by students of the educational institution and is presented "Kinho", a chatbot that guides users on the operation of academic space. "Kinho" was developed to run on an embedded system based on the Raspberry Pi. The chatbot uses the concepts of NLP to carry out the understanding process of the questions and then respond accordingly to the user. Experiments testing the system showed great acceptance of the solution by the internal academic community.

References

Abreu, A. C. S. e. a. (2021). Chatbot acadêmico - kinho.

Araújo, A. S. d. (2020). Chatbot como apoio a monitoria de alunos no ensino superior.

Bulhões, e. a. (2020). Professora vitória: um chatbot para o ensino da leitura. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 451–460. SBC.

Correia, M. P. (2019). A evolução dos chatbots e os seus benefícios para marcas e consumidores. PhD thesis.

Guerreiro, Anibal e Barros, D. M. V. (2019). Novos desafios da educação a distância: programação e uso de chatbots.

Jucá, Sandro e Pereira, R. (2018). Aplicações práticas de sistemas embarcados: Linux utilizando raspberry pi. POD (Ed.). Rio de Janeiro, Brasil:[sn], 1:216.

Júnior, J. M. e. a. (2019). Sistema de confirmação de refeição do restaurante acadêmico no ifce campus maracanaú. In Anais da VII Escola Regional de Computação Aplicada à Saúde, pages 103–108, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Lucchesi, e. a. (2018). Avaliaçao de um chatbot no contexto educacional: Um relato de experiência com metis. RENOTE, 16(1).

Maciel, H. B. (2019). Ferramentas e criação de chatbot – maciel o robô acadêmico.

Silva, K. K. C., Tierno, R. O., Branchine, S. M., Vilaça, D. S. S., and Oliveira, F. H. M. (2021). Desenvolvimento de ferramenta de chatbot como solução para a comunicação do ifb. In Anais Estendidos do XVII Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação, pages 185–188. SBC.

Torres, A. A. G. d. B., Almeida, L. S., et al. (2021). Adaptação acadêmica de estudantes do 1º ano: Promovendo o sucesso e a permanência na universidade. Revista Internacional de Educação Superior, 7:e021024–e021024.

Valente, J. P. d. A. (2020). Chatbots no suporte ao cliente: o assistente virtual do MobiCascais. PhD thesis.
Published
2021-09-14
ABREU, Ana C. S.; NASCIMENTO, Erik J. F. do; LIRA, Filipe A.; JUCÁ, Sandro C. S.. Aplicação de Sistema Embarcado Linux em Chatbot Acadêmico. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF CEARÁ, MARANHÃO, AND PIAUÍ (ERCEMAPI), 9. , 2021, Quixadá/CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 25-32. DOI: https://doi.org/10.5753/ercemapi.2021.17904.