Logicæ: Um jogo educativo sobre portas lógicas

  • Luís R. Santos de Lima IFBA
  • Kalyf Abdalla IFBA

Abstract


Educational games are relevant tools in the teaching-learning process and can make the teaching of logic circuits more playful. Assuming this, we propose the development of an educational game for teaching logic circuits. The proposed game, called Logicæ, is available on the platforms: Desktop (Linux and Microsoft Windows operating systems), mobile (Android operating systems), and WEB. Since the game mechanics allow the simulation of logic gates in a playful and interactive way, we expect that Logicæ facilitate the teaching of logic circuits in Computer Architecture, Algorithms and Programming Logic, and Programming Language. However, Logicæ has not been applied to programming class; consequently, the effectiveness of the game as a teaching tool requires proper evaluation.

References

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BLIKSTEIN, Paulo. O pensamento computacional e a reinvenção do computador na educação. Paulo Blikstein, 2008. Disponível em: [link]. Acesso em: 22 de junho de 2021.

DE CARVALHO, Leandro Silva Galvão; NAKAMURA, Fabíola Guerra. Práticas de Ensino na Disciplina de Circuitos Lógicos. International Journal of Computer Architecture Education (IJCAE), v. 2, n. 1, p. 09-12, 2013.

GATES of Logic. Sean Flannigan. [S.l.]. 2020. 1 jogo eletrônico.

MACENA, Jenifer et al. Gramágica: um jogo educativo para praticar classificação silábica através do Pensamento Computacional. 2019.

MAKE it true. Viacheslav Rud. [S.l]. 2021. 1 jogo eletrônico.

REGIS, Caroline Ayane dos Santos. Desenvolvimento de uma interface gráfica de jogo educativo adaptado para jovens com transtorno do espectro autista. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Técnico em Informática) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia, Barreiras, 2020.

TREVISAN, Marcelo. Portas Lógicas: álgebra booleana ou álgebra de Boole, Universidade Federal de Santa Maria, 1999.

VIEIRA, Fábia Magali Santos. Álgebra booleana. Educação & Tecnologia, v. 5, n. 1, 2000.

WARD, Jeff. What is a Game Engine?, Game Career Guide, 2008. Disponível em: https://www.gamecareerguide.com/features/529/what_is_a_game_.php. Acesso em: 22 de junho de 2021.

WING, Jeannette M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35, 2006.

WING, Jeannette. PENSAMENTO COMPUTACIONAL – Um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da computação, ficaram ansiosos para aprender e usar. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 2, 2016.
Published
2021-09-14
LIMA, Luís R. Santos de; ABDALLA, Kalyf. Logicæ: Um jogo educativo sobre portas lógicas. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF CEARÁ, MARANHÃO, AND PIAUÍ (ERCEMAPI), 9. , 2021, Quixadá/CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 67-73. DOI: https://doi.org/10.5753/ercemapi.2021.17909.