Linsin App: Promoting Accessibility Through Interactive Games in Education

  • Leonardo da Conceição Estevam UFPA
  • Pedro Dimas da Cunha Lima IFPA
  • Paulo André Ignacio Pontes IFPA
  • Marcos César da Rocha Seruffo UFPA

Abstract


This article presents the development of a mobile application with a set of educational games adapted in Brazilian Sign Language (Libras), aiming to provide accessibility and inclusion in the learning process for deaf students. The proposal seeks to integrate the practical and theoretical aspects of computer science courses, providing accessible educational materials that assist in learning and prevent dropouts due to lack of accessibility. Additionally, the research aims to contribute to an emancipatory teaching practice and promote changes in the educational landscape, benefiting both students and Special Education Service Teachers.

Keywords: computer science teaching, Educational Applications, Accessibility, Libras

References

Brito, M. D. O., de Aguiar Freire, K. M., Barbosa, A. J. C., & Fernandes, M. A. C. (2019). O instrutor/intérprete de Libras no contexto educacional: Desafios linguísticos no processo tradutório. Revista Psicologia & Saberes, 8(11), 109-126.

WCEFA - CONFERÊNCIA MUNDIAL DE EDUCAÇÃO PARA TODOS. Declaração mundial sobre educação para todos e Plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia: março de 1990.

UNESCO/Ministry of Education and Science (1994) Final Report on the World Conference on Special Needs Education: Access and Quality. Salamanca, Spain, 7-10 June 1994.

BRASIL. Decreto n. 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Disponível em: [link].

Instituto Nacional de Estudos e pesquisas educacionais anísio teixeira (INEP). Censo Escolar, 2022. Brasília: MEC 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 de agosto de 2023.

ZERBATO, Ana Paula y MENDES, Enicéia Gonçalves. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação. UNISINOS [online]. 2018, vol.22, n.2, pp.147-155. ISSN 2177-6210. DOI: 10.4013/edu.2018.222.04.

Silva, C. P. S. (2018). Educação inclusiva à luz da pedagogia inaciana. Educação Unisinos. [link]

Basogain, X., Olabe, M. A., Espinosa, K., Reis, A., Pinto, P., & Marques, E. (2010, June). Inclusive learning environment for deaf people. In 5th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (pp. 1-3). IEEE.

dos Santos Batista, L., de Moraes Navarro, A., & Kumada, K. M. O. (2023). Análise sobre jogos digitais bilíngues para surdos: um caminho para o letramento e a inclusão digital. Revista Brasileira de Informática na Educação, 31, 353-377. DOI: 10.5753/rbie.2023.2933. Disponível em: [link].

Nascimento, I., Oliveira, A., Lima, J., Bezerra, L., & Cysneiros Filho, G. (2021). Um Jogo para Dispositivos Móveis com o Objetivo de Auxiliar o Ensino de Libras e Português. In Anais Estendidos do XX Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, (pp. 628-637). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/sbgames_estendido.2021.19697.

Rocha, K. N., Almeida, N. M., Soares, C. R. G., & Silva, L. F. M. S. (2019). Q-LIBRAS: um jogo educacional para estimular alunos surdos à aprendizagem de Química. Revista Educação Especial, 32, 1-14.

Wessling, L. H., Rohling, A. J., & Sato, G. Y. (2021, November). Experiências do Desenvolvimento e da Validação de um Aplicativo Gamificado para Aprendizagem da Língua Brasileira de Sinais-LIBRAS. In Anais do XXVII Workshop de Informática na Escola (pp. 11-18). SBC.

Cavalcante, D., da Silva, A. T., & Vitorino, A. (2020, October). LSGames: Plataforma de jogos educacionais para o ensino de matemática para surdos através da LIBRAS.In Anais da XX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe (pp. 203-208). SBC.

Jaramillo-Alcázar, A., Guaita, C., Rosero, J. L., & Luján-Mora, S. (2018, March). Towards an accessible mobile serious game for electronic engineering students with hearing impairments. In 2018 IEEE World Engineering Education Conference (EDUNINE) (pp. 1-5). IEEE.

SILVA, Joás Arruda Da et al.. Desafios e possibilidades para a educação do aluno surdo no ensino regular. Anais V CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: 01/11/2023 13:47

Fonseca, C. R., Neto, J. P., & Gomes, S. N. (2019). Desafios dos alunos com deficiência auditiva no ensino regular. Revista Acervo Educacional, 1, e1883-e1883.

VALENTIM, Jefferson et al.. Jogos digitais educativos no ensino da libras. Anais IV CINTEDI... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: [link]. Acesso em: 01/11/2023 13:04
Published
2023-11-23
ESTEVAM, Leonardo da Conceição; LIMA, Pedro Dimas da Cunha; PONTES, Paulo André Ignacio; SERUFFO, Marcos César da Rocha. Linsin App: Promoting Accessibility Through Interactive Games in Education. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF CEARÁ, MARANHÃO, AND PIAUÍ (ERCEMAPI), 11. , 2023, Aracati/CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 72-81. DOI: https://doi.org/10.5753/ercemapi.2023.236326.