Development of an Application to Assist Students with Visual Impairment in Experimental Chemistry Mass Measurements

  • Daniela Carvalho Ferraz Nolasco Neves UFMA
  • Bruno Feres de Souza UFMA
  • Wener Borges de Sampaio UFMA
  • Maira Silva Ferreira UFMA

Abstract


Several experiments of the practical classes in general chemistry depend on the mass measurement of substances. Performing this measurement using the analytical balance is a frequent, important and indispensable procedure in the execution of experiments. This work aimed to develop a smartphone application that performs image processing and segmented character recognition in real time, as well as mathematical operations by voice command. It is thus proposed to use the "Leitor acessível" app as an assistive technology for inclusion and autonomy of students with visually impaired and blind in Experimental Chemistry.

Keywords: Chemistry, image processing, applications

References

Almeida, A., Bellosi, C. e Ferreira, L. (2015) Evolução da matrícula de pessoas com deficiência na educação superior brasileira: subsídios normativos e ações institucionais para acesso e permanência. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 10.

DeLucchi, L.; Molone, L. SAVI (Science Activities for Visually Impaired). In A Teacher’s Guide to the Special Educational Needs of Blind and Visually Handicapped Children, Mangold, S., Ed.; American Foundation for the Blind: New York, 1982; pp 72-93.

Fernandes, C., Husseing, S. e Domingues, R. (2017) Ensino de química para deficientes visuais: a importância da experimentação num enfoque multissensorial. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 39, páginas 195-203.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional de Saúde: Ciclos de Vida (2013). Rio de Janeiro, 2015.

Inep (2017) Censo da Educação Superior de 2017. Divulgação dos principais resultados. Brasília-DF | Setembro de 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file Acesso em 24 de julho de 2019

Lecheta, R. (2014) Google Android: Aprenda a criar aplicações para dispositivos móveis com o Android SDK. Novatec Editora Ltda, 3ª edição.

Santos, B.; Daniel, L.; Silva, A.; Silva, A.; Medeiros, S.; Santos, M. (2015) Química experimental para deficientes visuais. Latin American Journal of Science Education, 2, 12015.

Supalo, A.; Mallouk, E.; Amorosi, C.; Lanouette, J.; Wohlers, D. e McEnnis, K. (2009) Using Adaptive Tools and Techniques to Teach a Class of Students Who are Blind or Low-Vision. Journal of Chemical Education, v. 86, páginas 587-591.

Supalo, C. A.; Mallouk, T. E.; Amorosi, C.; Rankel, L.; Wohlers, H. D.; Roth, A.; Greenberg, A. Talking tools to assist students who are blind in laboratory courses, Journal of Science Education for Students with Disabilities, v. 12, n. 1- winter, 2007.

Sérvio, G. (2017) "Sucesso Absoluto: Android Já Ultrapassou a Marca de 2 Bilhões de Usuários", https://www.tudocelular.com/android/noticias/n93431/android-ultrapassa-2-bilhoes-usuarios.html, Agosto.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Relatório de Gestão do Exercício, p.26-27, 2018.

World Health Organization. Blindness and vision impairment: WHO, 2018 [acesso em 26 jul 2019]. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment
Published
2019-09-25
NEVES, Daniela Carvalho Ferraz Nolasco; DE SOUZA, Bruno Feres; DE SAMPAIO, Wener Borges; FERREIRA, Maira Silva. Development of an Application to Assist Students with Visual Impairment in Experimental Chemistry Mass Measurements. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF CEARÁ, MARANHÃO, AND PIAUÍ (ERCEMAPI), 7. , 2019, São Luís/MA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 55-62.