Panorama do Ensino de IHC no Brasil: uma análise dos anais do WEIHC de 2016 a 2020
Abstract
This article provides an overview of the teaching of Human-Computer Interaction (HCI) in the context of Brazilian undergraduate courses. The analysis considered the 41 articles that make up the annals of the WEIHC from 2016 to 2020. The results show the challenges related to teaching HCI, discuss aspects related to interdisciplinarity, integration with the extension and labor market, and also point to methodologies and tools adopted by the professors. Such experiences serve as a parameter for the IHC community to guide its activities.References
Barbosa, S. D. J. (2012). Pesquisa sobre ensino de ihc no brasil em 2012: Desafios e oportunidades. In Workshop sobre Ensino de IHC (WEIHC), pages 3–5.
Barbosa, S. D. J., Silva, B. S. d., Silveira, M. S., Gasparini, I., Darin, T., and Barbosa, G. D. J. (2021). Interação Humano-Computador e Experiência do Usuário. Autopublicação.
Benitti, F. and Sommariva, L. (2012). Investigando o ensino de ihc no contexto da computação: o que e como é ensinado. In Workshop sobre Ensino de IHC (WEIHC), volume 967, pages 33–38.
Bim, S. A., Prates, R. O., Silveira, M. S., and Winckler, M. (2011). Ensino de ihc-atualizando as discussões sobre a experiência brasileira. In Anais do XIX Workshop sobre Educação em Computação (WEI). SBC, Porto Alegre.
Boscarioli, C., Silveira, M., Prates, R., Bim, S., and Barbosa, S. (2014). Currículos de ihc no brasil: panorama atual e perspectivas. In Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação, pages 40–49. SBC.
Boscarioli, C., Zaina, L. A., Bim, S. A., Barbosa, S. D. J., and Silveira, M. S. (2016). Hci education in brazil from the results of the workshop on teaching of hci. In Proceedings of the 15th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, pages 1–4.
Guimarães, T. G. and Prates, R. O. (2020). Practice-centered hci: teaching in undergraduate computing courses in brazil. In Proceedings of the 19th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, pages 1–10.
Zorzo, A. F., Nunes, D., Matos, E., Steinmacher, I., de Araujo, R. M., Correia, R., and Martins, S. (2017). Referenciais de formação para os cursos de graduação em computação.
Barbosa, S. D. J., Silva, B. S. d., Silveira, M. S., Gasparini, I., Darin, T., and Barbosa, G. D. J. (2021). Interação Humano-Computador e Experiência do Usuário. Autopublicação.
Benitti, F. and Sommariva, L. (2012). Investigando o ensino de ihc no contexto da computação: o que e como é ensinado. In Workshop sobre Ensino de IHC (WEIHC), volume 967, pages 33–38.
Bim, S. A., Prates, R. O., Silveira, M. S., and Winckler, M. (2011). Ensino de ihc-atualizando as discussões sobre a experiência brasileira. In Anais do XIX Workshop sobre Educação em Computação (WEI). SBC, Porto Alegre.
Boscarioli, C., Silveira, M., Prates, R., Bim, S., and Barbosa, S. (2014). Currículos de ihc no brasil: panorama atual e perspectivas. In Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação, pages 40–49. SBC.
Boscarioli, C., Zaina, L. A., Bim, S. A., Barbosa, S. D. J., and Silveira, M. S. (2016). Hci education in brazil from the results of the workshop on teaching of hci. In Proceedings of the 15th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, pages 1–4.
Guimarães, T. G. and Prates, R. O. (2020). Practice-centered hci: teaching in undergraduate computing courses in brazil. In Proceedings of the 19th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, pages 1–10.
Zorzo, A. F., Nunes, D., Matos, E., Steinmacher, I., de Araujo, R. M., Correia, R., and Martins, S. (2017). Referenciais de formação para os cursos de graduação em computação.
Published
2021-11-18
How to Cite
MARTINS, Danilo Silveira; VILLELA, Maria Lúcia Bento.
Panorama do Ensino de IHC no Brasil: uma análise dos anais do WEIHC de 2016 a 2020. In: WORKSHOP ON HCI EDUCATION - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 20. , 2021, Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 79-84.
DOI: https://doi.org/10.5753/ihc.2021.19593.
