DysDTool: An Intelligent Tool for Assessment and Intervention in Support of Dyslexia Diagnosis
Abstract
This paper aims to present a modular tool based on computational intelligence techniques that can support specialists in the detection, evaluation, intervention in the diagnosis of dyslexia. The evaluation module is based on unsupervised neural networks to detect and to classify dyslexia patterns and validated using a sample of 52 students of 09-18 years old. The intervention module uses fuzzy logic to deduce and to classify the different degrees of dyslexia and suggest the most appropriate learning strategy to be applied to each individual and is under development and validation.
References
Cougo, P. S. (1997). Modelagem conceitual e projeto de banco de dados. Editora Campus, Rio de Janeiro.
Dutra, M. V. O. e Souza, M. N. (2001). Redes neurais artificiais e análise fatorial no diagnóstico do distúrbio neuropsicológico infantil. In Memorias II Congresso Latinoamericano de Ingenieria Biomédica. Habana, Cuba.
Haykin, S. (2002). Redes neurais: princípios e prática. Bookman, Porto Alegre, 2 edition.
Heuser, C. A. (2001). Projeto de Banco de Dados. Sagra Luzzatto, Porto Alegre.
Kosko, B. (1997). Fuzzy Engineering. Prentice-Hall, Inc., New Jersey.
Lyon, R., Shaywitz, S., e Shaywitz, B. (2003). A definition of dyslexia. In Annals of Dyslexia, number 53, pages 1–14. Springer.
Macário Costa, R. J. (2011). Uma estratégia computacional na detecção da dislexia. PhD thesis, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Macário Costa, R. J., Serra, S. M., Tosta, F. O., Carvalho, L. A. V., e Mousinho, R. (2009). Redes neuronais e transtornos de aprendizagem: rastreio de pessoas com dislexia. In Congresso SBIE, Florianópolis, SC.
Mangas, C. e Sánchez, J. (2010). A dislexia no ensino superior: características, consequências e estratégias de intervenção. Revista Iberoamericana de Educación, 7:1–14.
Mousinho, R. (2003). Desenvolvimento da leitura, escrita e seus transtornos. In Goldfeld, M. Fundamentos em Fonoaudiologia Linguagem, pages 39–59, Rio de Janeiro. Guanabara Koogan.
Poel, Jankees Van Der ; MASCENA, E. N. . P. G. M. . H. T. C. S. . M. T. F. L. . B. L. V. (2007). Um sistema para diagnóstico auxiliado por computador voltado para imagens mamográficas: Desempenho da busca baseada em conteúdo na recuperação de achados. In VII Workshop de Informática Médica WIM 2007, pages 194 – 203.
Regtvoort, A. G. F. M. e Van Der Leij, A. (2007). Early intervention with children of dyslexic parents: Effects of computer-based reading instruction at home on literacy acquisition. Learning and Individual Differences, 17(1):35–53.
Rezende, S. O. (2005). Sistemas Inteligentes: Fundamentos e aplicações. Editora Manole Ltda, Barueri-SP.
Snowling, M. (2004). Dislexia, fala e linguagem: um manual do professional. Artimed, Porto Algre.
Soriano, M. F. (2004). Editorial: Current perspectives in the study of developmental dyslexia. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(2):1–4.
Tsoukalas, L. H. e Uhrig, R. E. (1997). Fuzzy and Neural approaches in engineering. John Wiley & Sons, Inc., New York.
Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy Sets. Information and Control, 8:338–353.
