Gamificação e Autocuidado no Tratamento do Diabetes Tipo 2

  • Matheus F. C. Castro Rezende UFG
  • Luma W. Oliveira UFG
  • Sergio T. Carvalho UFG

Abstract


The treatment of type 2 diabetes is often related to the patient's lifestyle. One of the great difficulties, however, is to keep the patient engaged for long-term adherence during their treatment. The games' ability to engage and persuade make it possible to create solutions that encourage self-care in health. This work presents a mobile application that uses gamification principles to engage the patient in the treatment of type 2 diabetes.

References

Min da saúde, atenção básica. estratégias para o cuidado da pessoa com doença crônica: diabetes mellitus, (2013). Cadernos de Atenção Básica, n. 36, 2013.

Standards of medical care in diabetes-2013, Diabetes Care, 36 (2013), pp. S11–S66.

A. ALMARSHEDI, G. B. WILLS, AND A. RANCHHOD, The wheel of sukr: A framework for gamifying diabetes self-management in saudi arabia, PCS, 63 (2015), pp. 475 – 480.

C. CAMARGO-BORGES AND M. JAPUR, Sobre a não adesão ao tratamento: ampliando sentidos do autocuidado, Texto & Contexto Enfermagem, 17 (2008), pp. 64 – 71.

F. F. CHAVES, T. L. A. D. CARVALHO, E. C. PARAÍSO, A. S. PAGANO, I. A. REIS, AND H. C. TORRES, Aplicativos para adolescentes com diabetes mellitus tipo 1: revisão integrativa da literatura, Acta Paulista de Enfermagem, 30 (2017), pp. 565–572.

L. W. DE OLIVEIRA, Framework l para desenvolvedores de mhealth no contexto de self-care e gamicação, Master’s thesis, Universidade Federal de Goiás, 2018.

L. W. DE OLIVEIRA AND S. T. DE CARVALHO, Gamicação adaptativa: uma abordagem para incentivar o engajamento, in Simp Bras Jogos e Entretenimento Digital, 2020, pp. 155–164.

J. HUIZINGA, Homo ludens, (2000). volume 3. Perspectiva, 2001.

A. MARCZEWSKI, Even ninja monkeys like to play: Gamication, Game Thinking & Motivational Design, (2015).

A. S. MILLER, J. A. CAFAZZO, AND E. SETO, A game plan: Gamication design principles in mhealth applications for chronic disease management, Health Inf Journal, 22 (2016), pp. 184–193.

F. NUNES, N. VERDEZOTO, G. FITZPATRICK, M. KYNG, E. GR”ONVALL, AND C. STORNI, Self-care technologies in hci: Trends, tensions, and opportunities, 22 (2015).

L. OLIVEIRA AND S. CARVALHO, Framework l para desenvolvedores de mhealth no contexto de self-care e gamicação, in Simp Bras de Computação Aplicada à Saúde, 2019, pp. 61–66.

L. OLIVEIRA, S. DE LIMA VIEIRA DOS SANTOS, AND S. T. CARVALHO, Salus ciberludens: jogo aplicado para o autocuidado em diabetes em uma experiência conectante, in SBGA MES 2020 Trilha de Saúde, nov 2020.

H. RIBEIRO, D. BATTISTI, E. GERMANO, AND S. CARVALHO, Noticações de monitoramento remoto de pacientes usando redes sociais, 11 2016.

H. RIBEIRO, E. GERMANO, S. CARVALHO, AND E. ALBUQUERQUE, Integrating social networks and remote patient monitoring systems to disseminate notications, vol. 245, 08 2017.

K. ROSE, M. KOENIG, AND F. WIESBAUER, Evaluating success for behavioral change in diabetes via mhealth and gamication: Mysugr’s keys to retention and patient engagement, Diabetes Technology & Therapeutics, 15 (2013).

I. D. J. SILVA AND E. A. OLIVEIRA, Cuidado, autocuidado e cuidado de si: uma uma compreensão paradigmática para o cuidado de enfermagem, Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43 (2009), pp. 697 – 703.

G. S. TRES, Efeito da diacereína nos parâmetros inflamatórios e controle metabólico em pacientes diabéticos tipo 2 em uso de anti-hiperglicemiantes, (2015).

K. WERBACH, (re)dening gamication: A process approach, vol. 8462, 05 2014, pp. 266–272.
Published
2021-06-15
REZENDE, Matheus F. C. Castro; OLIVEIRA, Luma W.; CARVALHO, Sergio T.. Gamificação e Autocuidado no Tratamento do Diabetes Tipo 2. In: UNDERGRADUATE RESEARCH WORKS CONTEST - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING APPLIED TO HEALTHCARE (SBCAS), 21. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 139-144. ISSN 2763-8987. DOI: https://doi.org/10.5753/sbcas.2021.16115.