Data Structures in the BNCC - Introducing the notion of lists, stacks, and queues in the 5th grade of elementary school from the perspective of meaningful Ausubelian learning

  • Raquel Moreira Machado Fernandes Colégio Pedro II / UFRJ
  • Claudia Lage Rebello da Motta UFRJ

Abstract


This work presents a proposal for the development of knowledge and skills related to data structure in the knowledge object “lists and graphs” of the “computational thinking” axis for teaching computing in basic education from a perspective of Ausubelian meaningful learning.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Computação - Complemento a BNCC. Brasília: MEC, 2022.

Farias, Ricardo. Filas - Queue - Estrutura de Dados e Algoritmos. [link], 2009

Farias, Ricardo. Filas - Queue - Estrutura de Dados e Algoritmos. [link], 2009

Moreira, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Instituto de Física. [link], 2012.

Ribeiro, L. et al. Diretrizes de Ensino de Computação na Educação Básica. Sociedade Brasileira de Computação, Relatório Técnico, n. 001, 2019.

Silva, L. P. Grafos na educação básica: do formal ao lúdico. Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática. Universidade Federal da Paraíba. 2020 [link]

Song, Siang Wun. Listas lineares. [link], 2008
Published
2024-03-13
FERNANDES, Raquel Moreira Machado; MOTTA, Claudia Lage Rebello da. Data Structures in the BNCC - Introducing the notion of lists, stacks, and queues in the 5th grade of elementary school from the perspective of meaningful Ausubelian learning. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 161-165. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1744.