Using Puzzles to Work on Computational Thinking Concepts and Gender Representation
Abstract
This work describes an approach to teach computational thinking in schools using puzzle solving as a pedagogical tool. The main goal is to develop students’ skills such as logic, problem decomposition, abstraction, and pattern recognition through practical and engaging activities. Additionally, the work addresses the importance of gender equality in computing. The puzzles, when completed, reveal images of notable female figures in the history of computing. This approach aims not only to teach computational concepts but also to inspire students and highlight the contributions of women to technology, promoting a more inclusive and balanced view of the computing field. Consequently, the activity sparks interest in the area and reinforces diversity.References
Alencar, A., Pinheiro, V., and Marques, A. (2019). Promovendo o conhecimento sobre mulheres na computação: experiência com o jogo de cartas computasseia no ensino de história da computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 139–143, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Barbosa, L. (2019). A inserção do pensamento computacional na base nacional comum curricular: reflexões acerca das implicações para a formação inicial dos professores de matemática. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, pages 889–898, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
dos Santos Lopes, E., da Silva Oliveira, F., and Coutinho, A. E. V. B. (2024). Explorando o pensamento computacional e matemÁtico com o tangram. In Anais do Congresso Nacional de Educação (CONEDU). Editora Realize.
Guarda, G., Olímpio, G., Carrion, H., Oliveira, J., Oliveira, A., and Quintela, B. (2024). O jogo da memória codificado com o ascii. In Anais do I Simpósio Brasileiro de Computação na Educação Básica, pages 55–59, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Milson, A. L., Ribeiro, I., Andrade, I., Gonçalves, J., Laboissiere, L., Ferreira, M., Dalip, D., Brandão, M., and Moro, M. (2020). Elas na ciência: Website com jogos para divulgar personalidades femininas. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 10–19, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Morais, A. and Morais, A. (2020). PROTAGONISMO FEMININO NA COMPUTAÇÃO. Publication Title: Editora UNIESP.
Nizer, P., Almeida, C., and Venske, S. (2024). Explorando a vida de hedy lamarr em um jogo motivacional para meninas em stem. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 93–103, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Raabe, A., Viana, C., and Calbusch, L. (2020). Ct puzzle test: Em direção a uma avaliação interativa do pensamento computacional. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1683–1692, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Barbosa, L. (2019). A inserção do pensamento computacional na base nacional comum curricular: reflexões acerca das implicações para a formação inicial dos professores de matemática. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, pages 889–898, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
dos Santos Lopes, E., da Silva Oliveira, F., and Coutinho, A. E. V. B. (2024). Explorando o pensamento computacional e matemÁtico com o tangram. In Anais do Congresso Nacional de Educação (CONEDU). Editora Realize.
Guarda, G., Olímpio, G., Carrion, H., Oliveira, J., Oliveira, A., and Quintela, B. (2024). O jogo da memória codificado com o ascii. In Anais do I Simpósio Brasileiro de Computação na Educação Básica, pages 55–59, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Milson, A. L., Ribeiro, I., Andrade, I., Gonçalves, J., Laboissiere, L., Ferreira, M., Dalip, D., Brandão, M., and Moro, M. (2020). Elas na ciência: Website com jogos para divulgar personalidades femininas. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 10–19, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Morais, A. and Morais, A. (2020). PROTAGONISMO FEMININO NA COMPUTAÇÃO. Publication Title: Editora UNIESP.
Nizer, P., Almeida, C., and Venske, S. (2024). Explorando a vida de hedy lamarr em um jogo motivacional para meninas em stem. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 93–103, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Raabe, A., Viana, C., and Calbusch, L. (2020). Ct puzzle test: Em direção a uma avaliação interativa do pensamento computacional. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1683–1692, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Published
2025-04-09
How to Cite
QUINTELA, Bárbara M.; OLIVEIRA, Alessandreia; ESTEVES, Lara O.; CAMPOS, Júlia de Paula; GUIMARÃES, Maria Luísa R.; VERLY, Ana Clara.
Using Puzzles to Work on Computational Thinking Concepts and Gender Representation. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 2. , 2025, Juiz de Fora/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 127-132.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2025.6734.
