A proposal of taxonomic model of concept elaboration for the design of characters

  • Danilo Dias UNEB

Abstract


This proposal for a Taxonomic Model for Elaboration of Concepts for Character Design aims to group, order, systematize and classify the topics of analysis, evaluation and validation of the conceptual elements that must compose the design of characters in a digital game project. In addition, this work also presents, in organizational chart format, a structure that aims to facilitate the identification and consultation of units of analysis and concepts, according to the specifics of the project. This study uses, as an example, the process of creating the GUI character and the aesthetics of the game D.O.M., launched in 2014 by the Comunidades Virtuais research group.

Keywords: taxonomy, character design, character

References

AGUIAR, Ellen; SARINHO, Victor (2020). Uma Proposta de Taxonomia para Storytelling em Jogos Digitais. UEFS-Universidade Estadual de Feira de Santana, Laboratório de Entretenimento Digital Aplicado (LEnDA). SBC-Proceedings of SBGames.

BERWANGER, Paulo Roberto (2013). Modelo de organograma integrado entre setores. Universidade do Valo do Rio dos Sinos – UNISINOS, Unidade acadêmica de educação continuada. MBA em gestão empresarial. Bento Gonçalves.

BLOOM, Benjamin S (1956). Taxonomy of the Educational Objectives: The classification of educational goals – Handbook 1Cognitive Domain. New York: David Mckay Company Inc.

CHANDLER, Heather Maxwell (2012). Manual de produção de jogos digitais. 2 ed. Porto Alegre: Bookman.

DIAS, Danilo (2017). Fase em games. Salvador: Estúdio DNA-D.

DIAS, Danilo. Arte conceitual e a elaboração de conceitos para personagens. IN: ALVES.

Lynn; TORRES, Velda. (Orgs.). Game Design: processos de formação e desenvolvimento. Salvador: Benditas, 2021.

FAGUNDES, Mikal Coimbra; LOPES, Marcelo Dornbusch. Um método de criação de personagens para jogos com foco no público-alvo. Escola de Artes, Comunicação e Hospitalidade, Universidade do Vale do Itajaí, SBC-Proceedings of SBGames 2018. Disponível na UR.

GULARTE, Daniel. Jogos eletrônicos: 50 anos de interação e diversão – Teresópolis, RJ: Novas Ideias, 20.

LIMA, Alessandro. Design de Personagens para Games Next-Gen (Volume 1). Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2011.

LIMA, Alessandro; MEURER, Heli. Projeto de personagens tridimensionais e virtuais: validação e adaptação de metodologias. Universidade Federal do Vale-Feevale, 2010, http://aplicweb.feevale.br/site/files/documentos/pdf/46727.pdf, Abril de 2022.

PEREZ, Clotilde. Mascotes: semiótica da vida imaginária. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

POUBEL, Ana Elisa; VALENTE, Telma E.J.; GARONE, Priscilla M.C. O processo semiótico de um personagem de jogo. UFES-Universidade Federal do Espírito Santo, Departa mento de Desenho Industrial. SBC-Proceedings of SBGames 2012, [link], Abril de 2022.

REIS, Marcos Roberto dos; MERINO, Eugenio Andrés Díaz: Painel sem ântico: revisão sistemática da literatura sobre uma ferramenta imagética de projeto voltada à definição estético-simbólica do produto. Estudos em Design | Revista (online). Rio de Janeiro: v.28 | n. 1 [2020], p. 178 – 190 | ISSN 1983-19.

SANTAELLA, Lúcia. Semiótica Aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2018.
Published
2022-10-24
DIAS, Danilo. A proposal of taxonomic model of concept elaboration for the design of characters. In: ART & DESIGN TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 21-30. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.225397.