Development of a board game to work on emotional skills in childhood

  • Daniela Karine Ramos UFSC
  • Claudia Brito UFSC
  • Bruna Santana Anastácio Secretaria Municipal de Educação – São José, SC
  • Taynara Campos UFSC
  • Luciana Augusta Ribeiro do Prado UFSC / Secretaria Municipal de Educação – Florianópolis, SC
  • Carlos Marciano UFPR
  • Fabíola Missel Secretaria Municipal de Educação – Florianópolis, SC

Abstract


This work aims to describe the development process of a game focused on the exercise of emotional skills in childhood. Thus, the process of creating a board game is presented, starting from the analysis of other games. Another procedure consisted of performing interventions to observe the way children interacted with the mechanics, dealt with the rules, engaged and, above all, dealt with their emotions. The results value collaborative work and interventions in the game production process.

Keywords: school, educational games, emotion, game design

References

Abed, A. L. Z. (2016) “O desenvolvimento das habilidades socioemocionais com o caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica.” Construção psicopedagógica, v. 24, n. 25, p ages 8-27.

Benedetti, E., Silva, A. de O. D. e Favaretto, D. V. (2020) “Um jogo de tabuleiro utilizando tópicos contextualizados em Física.” Revista Brasileira de Ensino de Física, 42, 1-9, https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0356.

Brasil (2017) Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília, DF, Brasil: MEC/CONSED/UNDIME.

Buckley, M. e Saarni, C. (2006) “Skills of emotional competence: developmental implications.” In J. Ciarrochi, Ed et al. Emotional intelligence in everyday life. Psychology Press/Erlbaum (UK) Taylor & Francis.

Dell'angela, L., Zaharia, A., Lobel A., Begara O. V., Sander D., Samson A. C. (2020) “Board games on emotional competences for school-age children.” Games for health journal, 9(3), 187-196, https://doi.org/10.1089/g4h.2019.0050.

Harris, P. L., Rosnay, M. de e Pons, F. (2016) “Understanding Emotion.” In Handbook of Emotions, pages 293-306, 4. ed., The Guilford Press.

Hromek, R. e Roffey, S. (2009) “Promoting Social and Emotional Learning With Games: It’s Fun and We Learn Things.” Simulation & gaming, 40(5), 626-644, https://doi.org/10.1177/1046878109333793.

Huizinga, J. (2018) Homo ludens: o jogo como elemento da cultura, pages 3-31. São Paulo: Perspectiva.

Lacarretta, M. (2018) O que é uma quest? Por que usar os jogos de tabuleiro? In M.

Lacarretta, Como fazer jogos de tabuleiro: manual prático. (14-17) Curitiba: Appris.

Lau, P. S. e Wu F. K. (2012). Emotional competence as a positive youth development construct: A conceptual review. The Scientific World Journal, 2012. 1-8, https://doi.org/10.1100/2012/975189.

Lopes, M., Tavares, P., Albino, M. (2015) O jogo de tabuleiro “A Lenda do Galo”: A narrativa e o seu processo ilustrativo. In CONFIA –3rd International Conference on Illustration and Animation. p. 173-185.

Marciano, C. N. (2020). Da pauta ao play: proposta metodológica para o planejamento e desenvolvimento de newsgames. (Doctoral dissertation). Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil.

Mcgonigal, J. (2012). Por que os jogos nos deixam mais felizes. In A realidade em jogo, pages 29-124. Rio de Janeiro: Bestseller.

Novak, J. (2012) Game development essentials. USA: Delmar Cengage Learning.

Ramos, D. K. (2014) Cognoteca: uma alternativa para o exercício de habilidades cognitivas, emocionais e sociais no contexto escolar. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, v. 23, n. 41.

Rogers, S. (2014), Level up: the guide to great video game de sign. United Kingdom: John Wiley & Sons.

Salen, K. and Zimmerman, E. (2012), Regras do Jogo: fundamentos do design de jogos. São Paulo: Bluscher.

Schuytema, P. (2008), Design de games: uma abordagem prática. Cengage Learning.
Published
2022-10-24
RAMOS, Daniela Karine; BRITO, Claudia; ANASTÁCIO, Bruna Santana; CAMPOS, Taynara; PRADO, Luciana Augusta Ribeiro do; MARCIANO, Carlos; MISSEL, Fabíola. Development of a board game to work on emotional skills in childhood. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 602-612. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.225392.