The use of gamification in the teaching-learning process of high school: a systematic review of the literature
Abstract
Observing the current scenario of schools, it is noted the permanence of traditional means of teaching, a fact that makes the learning of certain subjects massive and uninteresting to the student. In view of this, the present article aimed to carry out an exploration and analysis of studies that discuss the use of gamification in the teaching-learning process of high school, using the Systematic Review of Literature (RSL) method, which was developed through a previously prepared protocol. It was concluded that there are studies reporting the usability of gamification in high school, with different techniques, and all report a positive impact on learning.
References
COSTA, C. H. C.; DANTAS FILHO, F. F.; MOITA, F. M. G. S. C. Marvinsketch e Kahoot como Ferramentas no Ensino de Isomeria. Holos, [S. l.], v. 1, p. 31–43, 2017.
DERMEVAL, Diego; COELHO, Jorge A. P. de M.; BITTENCOURT, Ig I. Mapeamento Sistemático e Revisão Sistemática da Literatura em Informática na Educação. I.
JAQUES, Patrícia Augustin; SIQUEIRA; Sean; BITTENCOURT, Ig; PIMENTEL, Mariano. (Org.) Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa. Porto Alegre: SBC, 2020. (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação, v. 2).
DIESEL, Aline; MARCHESAN, Michele Roos; MARTINS, Silvana Neumann. Metodologias ativas de ensino na sala de aula: um olhar de docentes da educação profissional técnica de nível médio. Revista Signos, v. 37, n. 1, 2016.
FERREIRA, Elisabete Zimmer et al. Gamificação: expectativa educativa, impacto na saúde. Revista Sustinere, [S.l.], v. 9, p. 383-395, out. 2021. ISSN 2359-0424.
GOOGLE SCHOLAR. Portal de Periódicos, https://scholar.google.com.br/?hl=pt, Maio de 2022.
HULLEY, Stephen B. et al. Delineando a pesquisa clínica-4. Artmed Editora, 2015.
KAPP, Karl M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons, 2012.
KITCHENHAM, Barbara A.; DYBA, Tore; JORGENSEN, Magne. Evidence-based software engineering. In: Proceedings. 26th International Conference on Software Engineering. IEEE, 2004. p. 273-281.
KITCHENHAM, Barbara. Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, v. 33, n. 2004, p. 1-26, 2004.
MALDANER, Jair José; SETÚBAL, Osli Adriel de Melo. Resquícios da pedagogia tradicional na prática docente: Um relato de experiências a partir do Pibid IFTO-Campus Palmas. In: V CONNEPI Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação. 2010.
PINHEIRO, Regina Cláudia; LIMA, Francisco Alexandre; ARAÚJO, Júlio. Jogos digitais como motivação para o desenvolvimento da leitura. Diacrítica, v. 34, n. 1, p. 173-198, 2020.
SANTOS, C. A gamificação e o Ensino de Sociologia: elementos para uma reflexão. Revista Espaço Acadêmico, v. 21, n. 229, p. 145-154, 26 jun. 2021.
SILVA, João Batista da; SALES, Gilvandenys Leite; CASTRO, Juscileide Braga de. Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, 2019.
SILVEIRA, Ana Paula Pinheiro da; REMENCHE, Maria de Lourdes Rossi. Ler e Navegar na Rota do Inferno de Dante. Diacrítica, v. 34, n. 1, p. 154-172, 2020.
