MASK Rescue: Nia's adventure in Tanzania
Abstract
This paper presents the development of a digital game with the ethnic-racial theme, as required by the National Curriculum Guidelines for the education of ethnic-racial relations and teaching of Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture [BRASIL, 2008]. We demonstrate all the methodology and also each step of the developed Game Design. The developed game portrays the story of a girl called Nia that left Tanzania and has the mission to recover the fragments of the mask of her nation. Each scene of the game presents a lot of challenges that Nia has to face to achieve her goals. At the end of this paper, we show some screens of the developed game, that is available for Android mobile platforms.
References
Brasil, “Lei n° 11.645 de 10/03/2008”, (2008), [link], Outubro de 2022.
CNE, “Resolução CNE/CP n° 01 de 17 de junho de 2004”, (2004), http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf, Outubro de 2022.
IBGE (2022). Países: Tanzânia. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, https://paises.ibge.gov.br/#/dados/tanzania, Outubro de 2022.
Kitchencham, B. (2004). “Procedures for Performing Systematic Reviews.” Technical Report TR/SE-0401. Department of Computer Science, Keele University and National ICT. Australia.
Matos, E. C. A., and Lima, M. A. S. (2015). “Jogos eletrônicos e educação: notas sobre a aprendizagem em ambientes interativos.” Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 1 3 (1), 1-10.
Oliveira, P. H. S, Fontoura, M. L. e Medina, D. R. (2020) “Metodologias usadas no desenvolvimento de Jogos Digitais Educacionais: uma revisão da literatura.” IX Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2020) Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2020).
Ramos, D. K. and Cruz, D. M. (2018), Jogos Digitais em Contextos Educacionais, Curitiba, PR: CRV.
Santos, T. N., Pozzebon, E. e Frigo, L. B (2017), “Um estudo de caso sobre a utilização do jogo minecraft no ensino de geografia”, In Pozzebon, E., Frigo, L. B., Martins, P.
J. and Lemos, R. R. Jogos Digitais e Analógicos-Novas Perspectivas em computação, design, educação e arte. Jundiaí: Paco Editorial, p. 137-148.
Sharp, J. and Twati, L. (2017). Documentation of Maasai culture. UNESCO Dar Es Salaam.
Schimidt, D. A. T.; Sutil, N. (2015), “Explorando o ambiente virtual do Minecraft em sala de aula: potencialidades do jogo para trabalhar a interação do ser humano com o ambiente”, In: XIII Congresso Internacional de Tecnologia na Educação, Pernambuco, 2015.
