Use of game design for the elaboration of a gamified assessment in higher education
Abstract
Traditional teaching methods are modernized with the inclusion of digital technologies, in order to engage students. Technologies became an important resource to charm and awaken students' interest, promoting a favorable environment for interaction, cooperation and formation of creative critical thinking. In this context, a useful tool that can help to engage students is to challenge them in a gamified digital environment. This article presents a proposal for a gamified assessment, presenting the proposed methodology, the game design process and results. The proposal is promising and the students felt motivated with the challenge of taking an exam as a game.
Keywords:
gamification, game design, assessment, teaching method
References
Bacich, L., Moran, J. (201 7) “Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora", Grupo A.
Leffa, V. J. (2020) “Gamificação no ensino de línguas", Perspectiva, Vol.38 (2), p.1-14.
Leffa, V. J. e Vetromille-Castro, R. (2019) “Gamificação", Linguagem & ensino, Vol.22 (4), p.975.
Liga Insights (2021) “Tendências tecnológicas na educação: realidade virtual e gamificação como tecnologias baseadas em realidade virtual e gamificação podem contribuir com o ensino no Brasil", [link], Abril de 2021.
Mastrocola, V. M. (2015) “Game design: Modelos de negócio e processos criativos: um trajeto do protótipo ao jogo produzido", Cengage Learning.
Oliveira, C. Moura, S. P. Sousa, E. R (2021) “TIC’S na Educação: A Utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação na Aprendizagem do Aluno", PUC Minas.
Rogers, S. (2013) “Level UP: um Guia Para o Design de Grandes Jogos", Blucher.
Salen, K. e Zimmerman, E. (2012) “Regras do Jogo: Fundamentos do Design de Jogos", Volume 1, Blucher.
Leffa, V. J. (2020) “Gamificação no ensino de línguas", Perspectiva, Vol.38 (2), p.1-14.
Leffa, V. J. e Vetromille-Castro, R. (2019) “Gamificação", Linguagem & ensino, Vol.22 (4), p.975.
Liga Insights (2021) “Tendências tecnológicas na educação: realidade virtual e gamificação como tecnologias baseadas em realidade virtual e gamificação podem contribuir com o ensino no Brasil", [link], Abril de 2021.
Mastrocola, V. M. (2015) “Game design: Modelos de negócio e processos criativos: um trajeto do protótipo ao jogo produzido", Cengage Learning.
Oliveira, C. Moura, S. P. Sousa, E. R (2021) “TIC’S na Educação: A Utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação na Aprendizagem do Aluno", PUC Minas.
Rogers, S. (2013) “Level UP: um Guia Para o Design de Grandes Jogos", Blucher.
Salen, K. e Zimmerman, E. (2012) “Regras do Jogo: Fundamentos do Design de Jogos", Volume 1, Blucher.
Published
2022-10-24
How to Cite
OLIVEIRA, Daniel de; DÓREA, Márcia de Melo.
Use of game design for the elaboration of a gamified assessment in higher education. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2022
.
p. 856-865.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.226053.
