Monetary Domino: A FINANCIAL EDUCATION GAME
Abstract
This paper presents an educational game to assist in the teaching of financial education, contemplating the content on the identification of banknotes and coins in the Brazilian Monetary System. The game, called Dominó Monetário, is based on the idea of the traditional Dominoes game and was developed for a web platform. It has two difficulty levels (easy and hard) in which the player is challenged to play against the computer, an agent implemented with heuristic search algorithms. As the game addresses the monetary value of domino tiles, savings were added to store this value. Thus, when the game ends, the monetary value of the savings is added to the winner's savings and deducted from the savings of the player who lost the round.
References
BNCC. (2018). Base Nacional Comum Curricular, [link], Junho de 2021.
Braunstein, S.; Welch, C. (2002). Financial literacy: An overview of practice, research, and policy. Fed. Res. Bull., v. 88, p. 445.
CONEF. (2014). Educação Financeira nas escolas: ensino fundamental. Livro do Professor. 1ª ed. Brasília: CONEF.
Ferreira, A. H. J. et al. (2020). “DinQuiz: um jogo sobre educação financeira voltado ao público infantil”, In Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital.
Freepik. (2022). Banco de imagens, [link], Outubro de 2022.
Gabriel, P. A. (2022). Front end: Curso Completo de HTML, CSS e JavaScript, Tech Stuff House.
Junior, R. C. T. et al. (2015). “Finance Game: Um jogo de apoio à educação financeira”, RENOTE – Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 13, n. 1, 2015.
LESIC. (2022). Laboratório de Engenharia de Software e Inteligência Computacional, http://dainf.pg.utfpr.edu.br/lesic/site/produto/138, Outubro de 2022.
Megajogos. (2022). História e curiosidades do Dominó, https://blog.megajogos.com.br/historia-e-curiosidades-do-domino/, Outubro de 2022.
Menenzes, N. N. C. (2019). Introdução à Programação com Python: Algoritmos e Lógica de Programação Para Iniciantes, Novatec Editora.
Novak, J. (2017). Desenvolvimento de games, 2 ed. São Paulo: Cengage Learning. OCDE. (2021). Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico, https://www.oecd.org/, Outubro de 2022.
Peres, C. et al. (2019). “A utilização de um jogo sério em aulas introdutórias à educação financeira.” RENOTE – Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 17, n. 1, p. 223-232.
Rasco, A. et al. (2020). “FinCraft: Immersive Personalised Persuasive Serious Games for Financial Literacy Among Young Decision-Makers”, In Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences, p. 32-41.
Rasco, A. et al. (2021). “Evolution of Serious Games to Support Lifelong Learning and Decision Making: Design and Implementation of a Financial Lite racy Game”, In Proceedings of the 54th Hawaii International Conference on System Sciences, pp. 64.
Riemer, V.; Schrader, C. (2019). “Mental model development in multimedia learning: interrelated effects of emotions and self-monitoring.” Frontiers in psycho logy, v. 10, p. 899.
Russell, S.; Norvig, P. (2021). Artificial Intelligence: A Modern Approach, Pearson Education Limited, 4th edition.
Samonte, M. J. C. et al. (2017). “Kashing: a financial literacy microlecture app.” In Proceedings of the 3rd International Conference on Communication and Information Processing, pp. 214-220.
Silva, M. S. (2021). React-Aprenda Praticando: Desenvolva Aplicações web Reais com uso da Biblioteca React e de Seus Módulos Auxiliares, Novatec Editora.
Souza, R. M. M.; Mustaro, P. N. (2015). “Processo aplicado de design de jogo digital para educação financeira voltada a adultos no Brasil”, In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento.
Torrens, I. C. et al. (2021). Jogos Sérios para Educação Financeira: Um Mapeamento Sistemático. In: Simpósio Brasileiro de Jogos de Computador e Entretenimento Digital, 2021, Gramado. SBGames.
Warder, M. F. et al. (2018). “Financial Literacy Education and Responsibilities in Developing Countries Using a Computer Application”, In IEEE International Symposium on Technology and Society (ISTAS). IEEE, pp. 26-31.
