EVALUATION OF GAME CELL ADEMENT ON THE DIGITAL PLATFORM TIPLETOPIA
Abstract
Cell biology is of great importance both for the understanding of living beings and because it involves several technological and medical advances that are part of the daily news of society that even needs to position itself in several ethical decisions. However, how to make these classes more attractive for students to be motivated to enter the abstract world of cell biology? In this work, we transposed the game Célula Adentro to an online version on the Tabletopia digital platform and evaluated it with a group of professors from a Latu senso postgraduate course in Science teaching. This focus group allowed us to assess the challenges for the application of digital games in public schools in the state of Rio de Janeiro.
References
Alves, G. G., Melim, L.M., Spiegel, C.N, Cremonine, T.A.J., Motta, M.L (2009). “Surfing in the cell” - um jogo investigativo para o ensino de conceitos de citoesqueleto para alunos de graduação. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Extra), 3257-3264.
Atilla, C. I. (2012). What makes biology learning difficult and effective: Student views. Educational research and reviews, 7(3), 61-71.
Lameras, P., Arnab, S., Dunwell, I., Stewart, C., Clarke, S., & Petridis, P. (2017). Essential features of serious games design in higher education: Linking learning attributes to game mechanics. British journal of educational technology, 48(4), 972-994.
Da Silva, D. R., de Oliveira, P. Z., da Costa Braga, P. H., & Spiegel, C. N. (2021). Desafios na transposição para uma plataforma digital de um jogo de tabuleiro para ensino de Biologia Celular. In Anais Estendidos do XX Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (pp. 685-688). SBC.
Delgado, T., Bhark, S. J., & Donahue, J. (2021). Pandemic Teaching: Creating and teaching cell biology labs online during COVID‐19. Biochemistry and Molecular Biology Education, 49(1), 32-37.
Melim, L.M.C.; Alves, G.G.; Araújo-Jorge, T.; Luz, M.R.M.P.; Spiegel, C.N (2007). Análise de uma Estratégia Lúdica para o Estudo da Origem da Mitocôndria no Ensino Médio. In: Anais do VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Santa Catarina.
Melim, L. M. C. (2009). Cooperação ou competição? Avaliação de uma estratégia lúdica de ensino de Biologia para o Ensino Médio e o Ensino Superior (Doctoral dissertation).
Spiegel, C. N., Alves, G. G., Cardona, T. D. S., Melim, L. M., Luz, M. R., Araújo-Jorge, T. C., & Henriques-Pons, A. (2008). Discovering the cell: an educational game about cell and molecular biology. Journal of Biological Education, 43(1), 27-36.
Sasseron, L. H., & Carvalho, A. D. (2011). Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em ensino de ciências, 16(1), 59-77.
Sasseron, L. H. (2013). Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 41-62.
Vlaardingerbroek, B., Taylor, N., & Bale, C. (2014). The problem of scale in the interpretation of pictorial representations of cell structure. Journal of Biological Education, 48(3), 154-162.
Willet, B. S., Moudgalya, S., Boltz, L., Greenhalgh, S., & Koehler, M. (2018). Back to the gaming board: Understanding games and education through board game reviews. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 495-503). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
