CellEscape: The development of a virtual escape for scientific dissemination on biotechnology applications

  • Mariana Ribeiro Sayde Rede Municipal de Maricá-RJ
  • Darcele Christo Leão UFF
  • Maria Luiza Alves da Silva UFF
  • YuriVictor Lahud UFF
  • Gabriel Gavazzi Felix UFF
  • Luiz Claudio Willner UFF
  • Esteban W. Gonzalez Clua UFF
  • Gutemberg Gomes Alves UFF
  • Carolina Nascimento Spiegel UFF

Abstract


In order to combat the scientific denialism that has increased in recent years, it is necessary to promote scientific literacy (SL). Playful activities, such as games, can be important tools for learning about biotechnology and contributing to SL. Escape rooms have been increasingly used for didactic use, as it is a genre that requires an investigative look from the player. Thus, we started the development of CellEscape, an escape room game for smartphones in which the player must solve cases involving biotechnology. The pilot project is based on one of the cases of the game “Célula Adentro”. We hope that the game will contribute to SL in both formal and non-formal education.

Keywords: escape room, game, scientific literacy, biotechnology

References

Boulic, R. and Renault, O. (1991) “3D Hierarchies for Animation”, In: New Trends in Animation and Visualization, Edited by Nadia Magnenat-Thalmann and Daniel Thalmann, John Wiley & Sons ltd., England.

Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista brasileira de educação, p. 20-28.

Cardona, T. et al. (2007). Introducing DNA concepts to Swiss high school students based on a Brazilian educational game. In: Biochemistry and molecular biology education, v. 35, n. 6, p. 416-421.

Cleophas, M. d. G.; Cavalcanti, E. L. D. (2020). Escape room no ensino de química. In: Química Nova na Escola, v. 42, n. 1, p. 45 –55.

De Azevedo Pedrosa, S. M. P. e Costa, L. F. (2020). Biotecnologia, Alfabetização Científica e formação de professores face às urgências da educação contemporânea. In: Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 10, n. 3.

Do Nascimento, F. G. M., Benedetti, T. R., Dos Santos, A. R. (2020). Uso do Jogo Plague Inc.: uma possibilidade para o Ensino de Ciências em tempos da COVID-19. In: Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 5, p. 25909-25928.

Marandino, M. et al. (2018). Ferramenta teórico-metodológica para o estudo dos processos de alfabetização científica em ações de educação não formal e comunicação pública da ciência: resultados e discussões. In: Journal of Science Communication, América Latina, v. 1, n. 1, p. A03.

Marques, R. e Raimundo, J. A. (2021). O Negacionismo Científico refletido na pandemia da COVID-19. In: Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 7, n. 20, p. 67-78.

Medeiros, J. A. D. (2020). Sirius Escape Room: ambiente para a difusão e ensino de Astronomia.

Peixe, P. D. et al. (2017). Os temas DNA e Biotecnologia em livros didáticos de biologia: abordagem em ciência, tecnologia e sociedade no processo educativo. In: Acta Scientiae, v. 19, n. 1.

Sasseron, L. H. e Carvalho A. M. P. D. (2011). Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. In: Investigações em ensino de ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77.

Schade, C., Stagge, A. (2020). “Paper Prototyping as a Method for the Evaluation of Serious game Concepts” In: European Conference on Games Based Learning. Academic Conferences International Limited, p. 515-XIX.

Spiegel, C. N. et al. (2008). Discovering the cell: an educational game about cell and molecular biology. In: Journal of Biological Education, v. 43, n. 1, p. 27-36.
Published
2022-10-24
SAYDE, Mariana Ribeiro et al. CellEscape: The development of a virtual escape for scientific dissemination on biotechnology applications. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 1057-1065. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.226171.