Journey Biomes Schools: a digital game with educational potential
Abstract
This paper presents the process of creating the digital game “Jornada Biomas Escolas”. The game was developed in 2d s ide scrolling platform format. It allows the characterization of environments with a lot of richness and has elements close to those found by students in commercial entertainment games, such as attractive aesthetics and intense gameplay. Th e reports of use by teachers reveal contributions to student engagement and to the mobilization of competences indicated by national curriculum documents, evidencing its pedagogical potential.
Keywords:
learning, Science, digital game, entertainment
References
Alves, L. (2008). Relações entre os jogos digitais e aprendizagem: delineando percurso. Educação, Formação & Tecnologias-ISSN 1646-933X, 1(2), 3-10.
Brasil (1999). LEI No 9.795, DE 27 DE ABRIL DE 1999. Institui a Política Nacional de Educação Ambiental, http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm, Outubro de 2022.
Brasil (2017). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ensino Fundamental. Brasília: Secretaria da Educação, [link], Outubro de 2022.
McGonial, J. (2017). Realidade em jogo: por que os games nos tornam melhores e como eles podem mudar o mundo. Rio de Janeiro: Best Seller.
Mittermeier, R. A. et al. (2011). Global Biodiversity Conservation: the Critical Role of Hotspots. In: Zachos, F. E. & Habel, J. C. (eds.) Biodiversity Hotspots. Springer.
Prensky, M. (2012). Aprendizagem baseada em jogos digitais, 1º Ed. (português).
Souza, D. C.; Nascimento Júnior, A. F. (2005). Jogos didático-pedagógicos ecológicos: uma proposta para o ensino de ciências, ecologia e educação ambiental. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 5, Bauru, Anais ABRAPEC.
Brasil (1999). LEI No 9.795, DE 27 DE ABRIL DE 1999. Institui a Política Nacional de Educação Ambiental, http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm, Outubro de 2022.
Brasil (2017). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ensino Fundamental. Brasília: Secretaria da Educação, [link], Outubro de 2022.
McGonial, J. (2017). Realidade em jogo: por que os games nos tornam melhores e como eles podem mudar o mundo. Rio de Janeiro: Best Seller.
Mittermeier, R. A. et al. (2011). Global Biodiversity Conservation: the Critical Role of Hotspots. In: Zachos, F. E. & Habel, J. C. (eds.) Biodiversity Hotspots. Springer.
Prensky, M. (2012). Aprendizagem baseada em jogos digitais, 1º Ed. (português).
Souza, D. C.; Nascimento Júnior, A. F. (2005). Jogos didático-pedagógicos ecológicos: uma proposta para o ensino de ciências, ecologia e educação ambiental. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 5, Bauru, Anais ABRAPEC.
Published
2022-10-24
How to Cite
BORDIN, Juçara; KIST, Silvia de Oliveira; REBOUÇAS, Camilo de Vasconcelos; SCHÄFER, Patrícia Behling; SELLI, Maribel Susane; LEMOS, Gabriela Caroline de.
Journey Biomes Schools: a digital game with educational potential. In: EDUCATION TRACK – SHORT PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2022
.
p. 1111-1115.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.225957.
